اهمیت پژوهش در دنیای حیات وحش

ژانل بروش (Janell Brush) از محققانی است که در حوزه پرندگان فعالیت داشته و تحقیقات بسیاری را در رابطه با پرندگان آبزی انجام داده است. وی مدرک کارشناسی خود را در علوم زیستی از دانشگاه نبراسکا در لینکلن ایالات متحده امریکا در سال 1998 میلادی کسب کرده و در سال 2006 در رشته محیط زیست و حفاظت حیات وحش در دانشگاه فلوریدا در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است. بروش دکترای خود را با موضوعی در رابطه با پرندگان ساحلی و زیستگاه های آنها در دانشگاه فلوریدا به پایان برده است.

در این گفتگو دکتر ژانل بروش به پرسش هایی در زمینه حیات وحش به ویژه پرندگان آبزی پاسخ می دهد .

چه شد که وارد حوزه تحقیقات پرندگان به خصوص پرندگان آبزی شدید؟

من پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی به شمال کالیفرنیا رفته و برای موسسه جمعیت پرندگان (Institute for Bird Populations) در کوه های سیرا نوادا (Sierra Nevada Mountains) مشغول به کار شدم. پس از آن به جنوب کالیفرینا رفته و برای واحد تحقیقات ماهی ها و حیات وحش شرکت تعاونی فلوریدا به پژوهش در مورد یک نوع عقاب به نام snail kite پرداختم. سپس برای همین واحد تحقیقات به گینسویل (Gainesville) رفته و در رابطه با انواع تالاب ها پژوهش کردم. این فعالیت ها باعث افزایش تجربه و آگاهی من در زمینه پرندگان شد. به همین دلیل در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دستیار تحقیق یک پروژه پژوهشی شدم و توانستم کارشناسی ارشد خود را به خوبی به پایان ببرم. در این مرحله به فعالیت تحقیقاتی در مورد پرندگان مختلف تالاب های آب شیرین پرداختم. علاوه بر اینها، رسیدگی به دو پروژه سرمایه گذاری پرستو و نظارت برنامه Bald Eagle در سراسر ایالت را در کارنامه تجربیات خود دارم.

آیا در حال حاضر روی پروژه خاصی کار می کنید ؟

در حال حاضر برای اتحادیه پرستوهای فلوریدا (Florida Shorebird Alliance) به فعالیت در طرح های پژوهشی و نظارت های متعدد شامل پرندگان آبزی و ساحلی می پردازم و در کنار آن در فعالیت های علمی – پژوهشی در پیشبرد حفاظت از پرستوها و پرندگان آبزی  با سازمان های دولتی و غیر دولتی در سراسر ایالت فلوریدا همکاری و مشارکت دارم .  یک تیم تحقیقاتی ایجاد کرده ام که در زمینه اختلالات و نظارت بی مهرگان به تحقیق و بررسی می پردازد . از دیگر فعالیت هایی که در آن همکاری دارم می توان به تعدادی از پروژه های پژوهشی اشاره کرد که بر روی گونه هایی از پرندگان ساحلی به نام صدف خوار امریکایی (American oystercatcher) کار می کنند. کار بازسازی صخره ها که در اثر جزر و مد دریایی آسیب دیده اند نیز در برنامه فعالیت های ما قرار دارد که با مهندسان ساحلی همکاری می کنیم.

چگونه این اطلاعات مفید واقع می شود ؟

بیشتر این تحقیقات بر اساس نیازهای اطلاعاتی مدیریتی خاص از سوی سازمان یا موسسه ای به خصوص انجام می گیرد و نتایج آن نیز به طور مستقیم توسط مدیران برای پیشبرد حفاظت از گونه های حیات وحش مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه روزانه کاری شما بطورمعمول چگونه است؟

در حال حاضر بیشتر زمان روزانه من برای نوشتن نتایج تحقیقات مهم صرف می شود. علاوه بر آن اغلب با کارکنان سازمان حفاظت از ماهی ها و حیات وحش فلوریدا به توسعه و تغییر پروتکل های نظارت پرستو و پایگاه داده های آنلاین می پردازم. این نکته را نیز یادآور شوم ، با اینکه بیشترین زمان من به فعالیت های پژوهشی مراکز تحقیقاتی سپری می شود اما تمایلم بیشتر به کار میدانی و انجام فعالیت های علمی در دل طبیعت است.

بزرگترین دستاورد حرفه ای خود را چه چیزی می دانید؟  

فکر کنم بزرگترین دستاورد زندگی حرفه ای من ، فعالیت های انجام شده در رابطه با پرستو در سراسر ایالت، نظارت پرندگان دریایی و برنامه های تحقیقاتی است.

بزرگترین چالش شما در زندگی چیست ؟

صدها اولویت مدیریت اطلاعات که نیازمند اطمینان از تلاش های تحقیقاتی بوده به بیشترین تاثیر حفاظت منجر می شود، این بزرگترین چالش زندگی حرفه ای من است.

چه چیزی را در زندگی حرفه ای خود بیشتر دوست دارید؟

علاقمند حل مشکلات هستم. دوست دارم تا به کاوش و جستجو بپردازم و علاوه بر آن،به کار در برخی از مناطق طبیعی شگفت انگیز علاقمند هستم. قدر و ارزش کارهای جذاب و فعالیت های پژوهشی را خوب می دانم . در این مدت فرصت کار با مردم بسیار خوبی را داشتم که برای موفقیت تحقیقاتی من و حفاظت از گونه های مختلف همکاری فوق العاده ای داشته اند.

آیا زمینه کاری که در حال حاضر در آن فعالیت دارید ، از ابتدا مورد علاقه تان بوده است؟

در حقیقت از اول علاقه من به کارهای تحقیقاتی بوده است. زیست شناسی یک موضوع بسیار وسیع و گسترده است و من پیش از تکمیل دوره کارشناسی ام ، اطلاعات کمی راجع به آن داشتم. از آن زمان به فعالیت های مختلفی در این زمینه پرداختم و اطلاعات و علاقه ام زیاد شده است.

برای افرادی که به زمینه کاری شما علاقمند هستند چه توصیه ای دارید؟

کسانی که خواهان فعالیت در زمینه کاری من هستند بهتر است به کسب تجربه در این زمینه بپردازند. آنها می توانند در اکوسیستم های مختلف با انواع مختلف گونه های جانوری آشنا شوند تا اطلاعاتشان در این زمینه ها افزایش پیدا کند. علاوه بر آن توصیه می کنم تا اینگونه افراد اگر می توانند به کلاس های آمار بروند و در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

مترجم:احسان محمدحسینی

منبع: myfwc  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا