هیچ خطری زمین را تهدید نکرد

حدود ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه دیروز به وقت تهران، یک شهاب‌سنگ نسبتاً بزرگ وارد مدار زمین شده و از کنار آن عبور کرد. شهاب‌سنگ‌ها معمولاً به تعداد بی‌شماری در فضای بی‌انتها وجود دارند اما در میان تعداد بی‌نهایت سیارک‌های موجود در کهکشان راه شیری، تعداد کمی از آن‌ها به طرز ترسناکی به مدار زمین نزدیک شده و ممکن است خطراتی برای سیاره ما ایجاد کنند.

در حالی که اکثر سیارک‌های سرگردان در منظومه شمسی و کهکشان راه شیری برای زمین بی‌خطر بوده و بدون تأثیر بر سایر سیارات، مسیر و چرخش‌های خود را در کهکشان دنبال می‌کنند، اما در برخی موارد به دلیل وجود برخی نیروهای فضایی، ممکن است سیارک‌ها تغییر مسیر داده و به طور تهدیدآمیزی به مدار زمین نزدیک شوند.

شهاب‌سنگ عظیمی که دیروز ظهر از کنار زمین عبور کرد، یک سیارک بزرگ بود که دو برابر هرم جیزه در مصر وسعت داشت. این شهاب‌سنگ که با نام 2010 FR شناسایی می‌شود، توسط آژانس فضایی آمریکا ناسا ردیابی شده و تمامی مراحل عبور آن، مستند سازی شد. البته این سیارک خطری را متوجه زمین نکرده و پس از عبور سریع از کنار ما، به مسیر بی‌نهایت خود در فضا ادامه خواهد داد.

گفتنی است روز گذشته سازمان فضایی ناسا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود که کارشناسان دفاع سیاره‌ای این سازمان اطمینان دارند که سیارک 2010 FR هیچ خطری برای سیاره زمین نخواهد داشت. همچنین گفته می‌شود که شانس این سیارک برای برخورد با سیاره ما تقریباً صفر گزارش شد زیرا فاصله این سیارک با زمین بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر بوده و این فاصله معادل 19 برابر فاصله زمین از ماه است.

بر اساس مطالعات انجام‌شده، سیارک 2010 FR، دارای ۲۷۰ متر طول و عرضی تقریباً در همین حد است. این سیارک برای اولین بار در سال 2010 توسط دانشمندان مشاهده شد.

به گفته ستاره شناسان، با عبور 2010 FR از مسیر مدار زمین، این سیارک در گروه Apollo دسته‌بندی شد. در حالی که اکثر سیارک‌های سرگردان در منظومه شمسی و کهکشان راه شیری برای زمین بی‌خطر بوده و بدون تأثیر بر سایر سیارات، مسیر و چرخش‌های خود را در کهکشان دنبال می‌کنند، اما در برخی موارد به دلیل وجود برخی نیروهای فضایی، ممکن است سیارک‌ها تغییر مسیر داده و به طور تهدیدآمیزی به مدار زمین نزدیک شوند.

در خاتمه گفتنی است که در حال حاضر هیچ خطری زمین را تهدید نکرده و فعلاً قرار نیست سیارکی به صورت تهدید آمیز به سیاره ما نزدیک شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا