کارگاه صابون روغن زیتون ۱۲۰۰ ساله کشف شد

برخلاف تصور بسیاری از مردم، صابون یک ماده بهداشتی جدید نبوده و انسان از روزگار باستان با ترکیب چربی‌های مختلف و خاکستر قادر به ساخت صابون بوده است.

تیمی از باستان شناسان در کاوش‌های اخیر خود موفق به کشف یک کارگاه  ۱۲۰۰ ساله تولید صابون روغن زیتون در جنوب فلسطین اشغالی شدند. گفته می شود این سایت باستانی، قدیمی‌ترین کارگاه صابون یافت شده در منطقه محسوب شده که روی آن آثاری از لایه‌های مرتبط با دوران اسلامی قرار دارد.

به گفته پژوهشگران، شواهد موجود نشان می دهد  در این کارگاه باستانی، طی مراحل صابون سازی، از روغن زیتون به عنوان ماده اصلی مخلوط شده با خاکستر استفاده می‌شد. صنعتگران فعال در این کارگاه باستانی،  خاکستر مورد نیاز خود را طریق سوزاندن گیاهان نمکی که حاوی پتاس و آب است، تهیه می‌کردند.

در ادامه، این مخلوط برای حدود هفت روز پخته شده و  پس از آن مواد مایع به حوضچه کم عمقی منتقل می‌شد، در این مرحله صابون برای حدود 10 روز باقی می‌ماند تا سخت شده و بتوان آن را به شکل قالب‌های مورد استفاده برش زد. این قالب‌ها مجدداً در محل دیگری برای دو ماه نگهداری شده و سپس محصول نهایی برای استفاده روانه بازار می‌شد.

گفتنی است این سایت یک محوطه صنعتی محسوب شده و بررسی آن به باستان شناسان اجازه می دهد روند تولید سنتی صابون در دوران باستان را بررسی کرده و تاریخچه تکامل صنعت صابون سازی را مورد ارزیابی قرار دهند. در این محوطه باستانی همچنین یک صفحه بازی باستانی به دست آمده است که

به سگ و شغال (Hounds and Jackals) شهرت داشته و ریشه آن به مصر باستان باز می‌گردد. یافته‌های باستان شناسان نشان می دهد این بازی از مصر به خاورمیانه و مدیترانه وارد شده و مورد توجه مردم این مناطق قرار گرفته بود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا