توسعه صنعت راه و ساختمان با قطعات پیش ساخته بتنی

امروزه با رشد و توسعه صنعت راه و ساختمان، استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی می ‌تواند به عنوان یک گزینه کارآمد و مناسب مدنظر قرار گیرد. از مزایای استفاده از این المان ها می توان به کاهش زمان اجرا، کنترل کیفیت بهتر و استاندارد بودن قطعات اشاره کرد.

علاوه بر این یکی از بزرگترین ضعف های قطعات بتنی معمول، ترک خوردگی تحت نیروهای کششی است. از آنجا که در بیشتر موارد، قطعات بتنی پیش ساخته، به صورت پیش تنیده طراحی و اجرا می شوند، این مشکل نیز تا حد زیادی در آنها برطرف شده است.

در چند دهه اخیر، تلاش هایی برای بهبود کیفیت قطعات بتنی پیش تنیده پیش ساخته صورت گرفته است. در ایران با وجود بیش از نیم قرن تجربه استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی، همچنان نیاز به افزایش سطح دانش فنی و تخصصی در این زمینه احساس می‌شود.

در این راستا شایان محجوبی،« کارشناس ارشد ژئو تکنیک و دانش آموخته دانشگاه علم و فرهنگ» و همچنین حامد دشتارا، «کارشناس ارشد ژئوتکنیک»، تلاش کرده اند با ترجمه یکی از بروزترین و معتبرترین استاندارد های موجود در این زمینه (JIS A 5373:2016)، گامی جهت اعتلای دانش فنی مربوط به این حوزه بردارند.

گفتنی است، كتاب محصولات بتنی پيش ساخته پيش تنيده استاندارد صنعتی ژاپن(JIS A 5373:2016) توسط جهاد دانشگاهی صنعتی اميركبير منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا