آغازی سفید، پایانی سیاه

تغییر ارزش های جوانان و ورود ارزش های جهانی و ابزارهای جدید ارتباطی به تدریج رفتارهای جدیدی در میان جوانان ایرانی شکل گرفته است که مهمترین آنها گسترش روابط جنسی پیش از ازدواج است.

یکی از پیامدهای مدرنیته در جامعه کنونی ایران پیدایش سبک های گوناگون در مناسبات میان مرد و زن از جمله ازدواج سفید یا همباشی است. همباشی به زندگی مشترك بدون ازدواج گفته می شود که در بسیاری از کشورها قانونی است.

هر چند ممکن است در جوامع غربی این دست الگوی روابط پذیرفته شده باشد و حتی گاهی آن را فرصتی برای آشنایی قبل از  ازدواج می دانند، در ایران بر خلاف عرف جامعه و جزو انحرافات اخلاقی و اجتماعی محسوب می شود.

در ایران همباشی با نام دیگری که ازدواج سفید است شناخته می شود. این پدیده ازآن جهت ازدواج سفید نامیده می شود که شناسنامه زوجین پس از شکل گیری رابطه میان زن و مرد همچنان سفید باقی می ماند.

دکتر سیما فردوسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص به سیناپرس گفت: امروزه نسل جوان بی آنکه شناخت کافی نسبت به پدیده ازدواج سفید داشته باشند، از فرهنگ و معیارهای غرب تبعیت می کنند؛ مساله ازدواج سفید( هم زیستی و زندگی کردن دو نفر) از سال ها قبل در کشورهای غربی وجود داشته اما این نوع زندگی کردن اصلا با فرهنگ ایرانی سازگار نیست. متاسفانه اکنون میزان این نوع زندگی کردن در میان جوانان ایرانی نسبت به گذشته در حال افزایش است.

این دکترای روانشناسی بالینی افزود: افرادی که در غرب اقدام به ازدواج سفید می کنند اصلا نسبت به چیزی متعهد نیستند. زندگی شان  چهارچوب خاصی ندارد. در بین آنها هیچ قید و بندی وجود ندارد. این افراد مسوولیت و فرزند آوری ندارند. هر زمان که دلشان بخواهد می توانند از آن زندگی خارج شوند.

به گفته وی، این روش زندگی باعث ایجاد یک نسل بی بند و بار و غیر مسوول در جامعه می شود؛ این افراد فاقد توانمندی مدیریتی خودشان هستند. این افراد ممکن است امروز از فردی خوش شان بیاید و با او زندگی کنند اما فردا از او خوش شان نیاید و با فرد دیگری تشکیل زندگی دهند.

امیر علی حیدر امیری، کارشناس مسائل اجتماعی نیز شیوع ازدواج سفید را یکی از عوامل به تاخیر افتادن ازدواج جوانان عنوان کرد و در این خصوص اظهارداشت: امروزه پدیده همباشی، هم‌ خانگی یا ازدواج سفید و بردن ازدواج در قالب قرارداد اجتماعی باعث افزایش سن ازدواج و بی رغبتی جوانان به تشکیل خانواده شده است؛ نسل جوان ازدواج را یک  نوع قرارداد اجتماعی می دانند که هر لحظه می توانند آن را برهم بزنند و یک قرارداد جدیدی با فرد دیگری ببندند.

 وی افزود: در گذشته سنت پسندیده ای میان مردم وجود داشت. در این سنت برخی ‌از بانوان واسطه ازدواج جوانان می‌ شدند اما امروزه این امر در جامعه بسیار کم‌ رنگ شده و دیگر کسی برای انجام این امر خیر واسطه نمی ‌شود.

خدیجه وهابی زاده، دانش آموخته دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا طی پژوهشی تحت عنوان «تاثیر سرمایه فرهنگی بر نگرش جوانان نسبت به ازدواج سفید» با راهنمایی دکتر شراره مهدی زاده به این نتیجه رسیده است که بین سرمایه فرهنگی و نگرش به ازدواج سفید، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین متغیرهای زمینه ای جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد، محل تولد، محل سکونت، شغل مادر و شغل همسر، دارای رابطه معنادار با نگرش به ازدواج سفیدهستند؛ در حالی که شغل پدر، شغل فرد و سن، رابطه معنادار ندارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا