دوران مونولوگ در امثال صداوسیما به پایان رسیده است

به نظر می رسد شبکه های اجتماعی با  از بین بردن واسطه ها بین مردم جهان منشأ تحولات مهمی در آینده جهان خواهند بود.شبکه های اجتماعی محوریت سیاست را به اجتماع و اجتماع را به مردم تغییر داده اند و به همین دلیل امروز با مردمی مواجه هستیم که «زیست جهان» متفاوتی را مبتنی بر شبکه های اجتماعی برای خود تعریف کرده اند. برای تحلیل موضوع نقش شبکه های اجتماعی در تحولات جهانی سیناپرس با دکتر ابراهیم فیاض استاد برجسته علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت وگو کرد.

وی  معتقد است:در شرایط کنونی ما با یک انقلاب اجتماعی در جهان مواجه هستیم که توسط شبکه های اجتماعی شکل گرفته است. شبکه های اجتماعی تبادل فرهنگی و اجتماعی بین مردم جهان را افزایش داده و به همین دلیل سطح آگاهی مردم جهان افزایش پیدا کرده است.

شبکه های اجتماعی در بین مردم جهان در زمینه فرهنگی،اجتماعی و سیاسی خودآگاهی جهانی ایجاد کرده است. این وضعیت در بین شهرهای کشور نیز وجود دارد. در شرایط کنونی شبکه های اجتماعی سطح آگاهی شهرستان های کشور را نسبت به گذشته افزایش داده است و به همین دلیل مردم شهرستان های کشور نیز به راحتی از اخبار و اطلاعات تحولات جامعه و جهان آگاهی پیدا می کنند.نکته مهم در این زمینه افزایش محلی گرایی در شبکه های اجتماعی است.

فیاض افزود: وضعیت به شکلی است که علاوه براینکه با خود آگاهی جهانی مواجه هستیم در عین حال با محلی گرایی در شبکه های اجتماعی نیزمواجه شده ایم.این وضعیت در کشورهای آسیایی که پیوندهای قومی و محلی بیشتری در آن وجود دارد شکل جدی تری به خود گرفته است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: شبکه های اجتماعی حالت سنتی مدرن شده دارند و ارتباط چهره به چهره را آسان کرده اند. به عنوان مثال در شرایط کنونی مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی از طریق نوشتاری،صوتی و تصویری بدون هیچ واسطه ای می توانند با هم ارتباط داشته باشند.در نتیجه نظام های معنایی و نشانه ای با هم  ترکیب پیدا کرده اند تا نظام های بینامتنی را تفسیر کنند.

امروز شبکه های اجتماعی محوریت انسان را به مردم تغییر داده و مردم در همه صحنه ها حضور دارند.از سوی دیگر علوم انسانی در آستانه تغییرات بنیادین قرار گرفته است. در گذشته روانشناسی اجتماعی وجود داشت که رابطه بین فرد و جامعه را بررسی می کرد.

در روانشناسی اجتماعی نگرش و ذهنیت مردم مورد بررسی قرار می گیرد.شرایط امروز و ماهیت شکبه های اجتماعی اقتضا می کند که مردم هیچ اشتیاقی برای جنگ از خود نشان ندهند.

امروز87 درصد مردم آمریکا معتقدند که آمریکا باید از منطقه خاورمیانه خارج شود و در مناسبات این منطقه دخالت نداشته باشد. اگر به مستندهای جنگ جهانی اول و دوم نگاه کنیم متوجه می شویم که در آن مقطع زمانی مردم به شدت مشتاق جنگ بودند. شبکه های اجتماعی زمینه برقراری دیالوگ بین مردم را ایجاد کرده اند. دیگر دوران مونولوگ و سخنرانی های ایدئولوژیک یک طرفه در امثال صداوسیما به پایان رسیده است.

دکتر فیاض تصریح کرد: ما باید بپذیریم که تکنولوژی و رسانه های اجتماعی یک واقعیت غیر قابل انکار در جهان معاصر است و هر کسی تلاش کند با آن بجنگد اشتباه می کند. برخی مسوولان به دلیل اینکه با گردش آزاد اطلاعات و رسانه های اجتماعی مخالف بودند نام رسانه های اجتماعی را به فضای مجازی تغییر دادند تا نشان دهند فضای مجازی واقعی نیست.

این در حالی است که رسانه های اجتماعی یک واقعیت غیر قابل انکار در عصر جدید است.امروز زندگی مردم جهان شکل دیجیتالی به خود گرفته و تکنولوژی بر همه ساحت زندگی بشر تأثیرگذاشته است. تأثیر تکنولوژی دیجیتالی بر اقتصاد نیز چشمگیر تر از بقیه زمینه ها بوده است.به همین دلیل نیز همه اقشار جامعه از نماینده مجلس و استاد دانشگاه تا بزهکاران اجتماعی می توانند دیدگاه ها و رفتار خود را به نمایش بگذارند.

 براساس اظهارات دکتر فیاض و دیگر صاحب نظران،جهان امروز آبستن اتفاقات جدیدی است که اغلب مبتنی بر شبکه های اجتماعی است و توسط آنها مدیریت می شود.

 امروز بسیاری از تظاهرات های خیابانی در کشورهای غربی توسط شبکه های اجتماعی مدیریت می شود و خیلی زود به جوامع دیگر منتقل می شود. نمونه بارز این رویکرد در کشته شدن جرج فلوید در آمریکا و واکنش های مردم کشورهای اروپایی و استرالیا به این موضوع بود.در نتیجه باید نقش مهمی برای شبکه های اجتماعی در تحولات آینده جهان در نظر گرفت.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا