جهاد دانشگاهی، کاتالیزور ارتباط صنعت و دانشگاه

دکتر سید علی طباطبایی در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر ماموریت اصلی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ایجاد دانش فنی و ارائه آن به مراکز تولیدی کشور است؛ اکنون این واحد با اجرای این ماموریت سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال جوانان دارد.

وی افزود: اکنون جهاد دانشگاهی تهران با اشراف به مسایل و مشکلات تولیدی کشور فعالیت ویژه ای پیرامون گلوگاه ‌های فناوری کشور انجام داده است. همچنین با تولید واکسن آبزیان،آلیاژ های ویژه فلزی، تامین نهادهای کشاورزی از طریق کشت بافت و تامین نیروی انسانی مناسب برای بخش صنعت گام های خوبی در حوزه های فرآوری مواد فلزی، نفت، کشاورزی، مدیریت دانش و آموزش برداشته است.

وی بیان کرد: گرچه جهاددانشگاهی با اجرای مامویت های مختلف می تواند صنعت را مورد تاثیر قرار دهد اما متاسفانه به طور مستقیم ماموریتی برای اجرای تولید ندارد. این در حالی است که جهاد دانشگاهی با مشکلات تولید کنندگان و صنایع آشناست و می تواند به‌ عنوان کاتالیزور و هماهنگ کننده بخش صنعت و دانشگاه عمل کند. همچنین در برخی موارد نیز می تواند مستقیما و منحصرا  به عنوان تامین کننده برخی از خدمات و محصولات ورود پیدا کند.

رئیس جهاد دانشگاهی تهران اظهارداشت: هرچند مسوولان ارشد کشوری در شرایط اقتصاد کنونی ایران و اعمال تحریم ها تمایل دارند و لازم می دانند که تولید ملی مورد حمایت قرار گیرد و تقویت شود اما متاسفانه اکنون بسترهای لازم برای تحقق شعار جهش تولید ( که منطبق به درخواست امسال مقام معظم رهبری است) در کشور فراهم نیست بنابراین ضرورت دارد رویکردها و روال های قبلی کشور بازنگری شوند؛ قطعا در صورت اعمال این تغییرات، کشور و جامعه می تواند از مزایای جهش تولید بهره مند شود. اگر بستر مناسبی برای جهش وجود نداشته باشد این جهش می تواند خسارت زا باشد.

وی تصریح کرد: اکنون برنامه مصوب فعالیت های فناوران سازمان جهاد دانشگاهی تهران منطبق با سیاست های سال جهش تولید است. بر طبق این برنامه و ماموریت، امسال اجرای طرح های ملی و فناورانه ای «تولید شمش نورد گرم شده اسلب کریستالیزاتور » و « فرمون جنسی مبارزه با آفت کرم خراط و ساقه خوار برنج» را در دست اجرا داریم.

طباطبایی درباره طرح «تولید شمش نورد گرم شده اسلب کریستالیزاتوره » اظهارداشت: کریستالیزاتورها قالب های کلیدی صنایع فولاد ریزی هستند که به صورت مستمر مورد استفاده قرار می گیرند؛ این قالب ها، مذاب ریخته شده را شکل می دهند و اولین مرحله شکل دهی فرآیند محسوب می شوند.

وی افزود: نوع کریستالیزاتورهای صفحه ای (اسلب) که اکنون در صنایع بزرگتر فولادریزی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ابعاد مختلفی هستند. صفحات بزرگ آن بیش از 1.5 متر طول دارد.

وی خاطرنشان کرد: خصوصیات مهم این صفحات، نوع آلیاژ و شکل دهی پیچیده آن است. اکنون پژوهشگران این مرکز توانسته اند نمونه های کوچکتر این صفحات را تولید و تاییدیه اولیه را از صنایع مربوطه دریافت کنند؛ صفحات بزرگتر نیز در حال تولید هستند.

طباطبایی درباره اهمیت اجرای طرح « فرمون جنسی مبارزه با آفت کرم خراط و ساقه خوار برنج» نیز گفت: کرم خراط آفتی چوب خوار با میزبان های سیب، گلابی، گردو زیتون و به است که فعالیت آن باعث خسارت به بیش از 70درصد باغ های کل کشور شده است.  تولید فرمون حشره ساقه خوار برنج هم بخشی از همین چرخه است که هم اکنون خسارت فراوانی به مزارع برنج می ‌زند و با سموم خطرناک کنترل می‌ شود.

وی ادامه داد: اکنون پژوهشگران این واحد پس از سال ها تحقیق و پژوهش، موفق به دستیابی ساخت‌ بسته‌ های مبارزه‌ فرمونی با این حشرات شده اند. این محصول سه کاربرد «مانیتورینگ»، «شکار انبوه» و «اخلال در جفتگیری» دارد که بدون آسیب ‌رسانی به محیط زیست دیگر موجودات، به طور مستقیم آفت کرم خراط را مورد هدف قرار می‌ دهد و استفاده از سموم کشاورزی را تا حد زیادی کاهش داده و از طریق ارتقای کیفیت و سلامت باغ های میوه به طور موثر در دستیابی به توسعه پایدار در حوزه کشاورزی عمل می کند.

به گفته وی، هم اکنون بسته ‌های حاوی  لورهای آماده شده با مواد موثر داخلی فرمون جنسی مبارزه با آفت کرم خراط و ساقه خوار برنج برای انجام تست مزرعه ای به مراکز تحقیقاتی 6 استان کشور تحویل داده شده است؛ این طرح پس از اخذ نتایج مزرعه ‌ای، آمادگی کامل برای بومی سازی کامل چرخه فناوری و تجاری سازی را دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی تهران تولید فنر از جنس سوپرآلیاژ MP35 را از دیگر دستاوردهای این واحد عنوان کرد و درباره این محصول گفت: آلیاژ MP35 به دلیل استحکام و مقاومت خوردگی بسیار بالا در صنایع پزشکی، نفت و گاز و صنایع خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی به ویژگی های این فنر اشاره کرد و افزود: این فنرها به دلیل پیچیدگی های ساختار فلزی تا پیش از این از تامین کننده خارجی تهیه می شد اما اکنون با همت پژوهشگران مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد این واحد برای نخستین بار در ایران تمامی فرآیندهای ساخت این فنر از مرحله آلیاژ سازی و تولید شمش تا شکل دهی سرد تولید سیم و فنر سازی در داخل کشور انجام می شود.

وی درباره دیگر محصول این واحد« تولید آلیاژ c63000 به روش ESR» نیز اظهارداشت: تولید این آلیاژ با روش ESR  برای نخستین بار در کشور رخ داده و نسبت به روش های ریخته گری مرسوم از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی درباره ویژگی های این محصول نیز افزود: آلیاژهای آلومینیم- برنز استحکام بسیار بالایی دارد و قابلیت جذب ارتعاش آن دو برابر فولاد است. این آلیاژها مقاومت خوبی به خوردگی و سایش نشان می دهند و در قطعات هواپیما، مبدل های حرارتی،صنایع خودرویی، یاتاقان ها، شیر آلات و صنایع دریایی کاربرد دارند.

طباطبایی در پایان به سیناپرس گفت: اجرای این طرح ‌های فناورانه تا دسترسی به نقطه تجاری سازی همچنان ادامه خواهد یافت اما میزان تاثیرگذاری آن به حمایت و سیاست‌های دولت، شرایط و بستر تولید در کشور بستگی دارد. متاسفانه اکنون حمایت عملیاتی در حد انتظار برای تولید این محصولات فناورانه دیده نمی شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا