برنده چالش تشخیص دیپ فیک مشخص شد

دیپ فیک یک چالش منحصر به فرد برای شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود و می‌توان محتوای دیپ فیک را با کارت‌های گرافیک تقریبا قدرتمند و نرم افزارهای موجود در اینترنت تولید کرد. با توجه به این موضوع هر فردی می‌تواند ویدیوهای جعلی بسازد و فیسبوک با چالش خود می‌خواهد با نشر اطلاعات غلط مبارزه کند.

مدیر ارشد فناوری فیسبوک، «مایک شروفر» در این رابطه به خبرنگاران اعلام کرد: صادقانه بگویم، من شخصا از این موضوع که چه مقدار انرژی و زمان توسط محققان صرف توسعه دیپ فیک‌های بهتر می‌شود اما متناسب با آن روی تشخیص و همچنین مبارزه با سوءاستفاده از آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌شود، ناامید شده بودم.

ما سعی کردیم راهی برای سرعت بخشیدن به این روند نه تنها با سرمایه‌گذاری خود، بلکه یک تمرکز صنعتی گسترده‌تر روی ابزارها و فناوری‌ها برای کمک به ما در شناسایی آن‌ها، پیدا کنیم. با توجه به این موضوع با استفاده مخرب از دیپ فیک مبارزه می‌کنیم.»

نتیجه این کار راه‌اندازی چالش تشخیص دیپ فیک از سوی این شبکه اجتماعی بود. فیسبوک برای این چالش ۱۰ میلیون دلار هزینه کرد و بیش از ۳۵۰۰ نفر برای ساخت هزاران ویدیوها استخدام کرد. این ویدیوها به صورت آماتور تولید شدند تا شبیه به ویدیوهایی باشند که اغلب در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. شوفر ادامه داد: به این علت که این سبک ویدیوها در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شوند، به ساخت آن‌ها علاقه نشان دادیم. بنابراین این ویدیوها به صورت حرفه‌ای نورپردازی نشدند و آن‌ها را در فضاهای بیرونی و در خانه افراد تولید کردیم.»

این کمپانی ویدیوهای ساخته شده را در اختیار محققان قرار داد. در ابتدا این ویدیوها به صورت عمومی منتشر شدند و شرکت‌کنندگان با دقت ۸۲ درصد توانستند آن‌ها را تشخیص دهند. در این چالش ۲۱۰۰ نفر شرکت کردند و مدل برگزیده برنده ۵۰۰ هزار دلار جایزه شد.

در مرحله دوم، «جعبه سیاه» این ویدیوها تغییرات فنی را تجربه کردند که برای مثال می‌توان به تنظیم فریم ریت و کیفیت اشاره کرد. در این مرحله مدل توسعه یافته توسط «Selim Sefebekov» با دقت بیش از ۶۵ درصد برنده شد.

با وجود اعلام برنده، در آینده نزدیک این مدل‌ها توسط فیسبوک ارائه نخواهند شد. در حالی که این شبکه اجتماعی قصد دارد این مدل‌ها را با مجوزهای متن باز عرضه کند تا مهندسان شرکت‌های نرم افزاری به صورت رایگان به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، هم اکنون مهندسانی برای تشخیص محتوای دیپ فیک استخدام کرده است.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا