بسته‌بندی کله‌پاچه با لفاف‌های نانو نقره

افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی یک امر مهم و اجتناب‌ناپذیر است. کله‌پاچه از آن جایی که یک غذای سنتی و محلی در ایران است، به دلیل رطوبت بالا و بار میکروبی می‌تواند زمینه مناسبی برای رشد پاتوژن‌های غذایی باشد. کله پاچه دارای پروتئین و اسیدهای چرب فراوانی است که می‌تواند محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌های مولد فساد باشد. محققان در پژوهشی راهی را برای کاهش بار میکروبی کله پاچه بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که توسط انوشه شریفان، رامین بهشتی‌زاده و حامد اهری از دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و همچنین امیرعلی انوار از دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات انجام شده، آمده است:« استفاده از نانو ذرات فلزی به واسطه سایز کوچک ماده مصرفی( در مقیاس نانو)، انحلال نسبتا بالا، انعطاف‌پذیری بالا، ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی خوب به دلیل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالا و همچنین به دلیل افزایش مقاومت میکروارگانیسم‌ها به یون‌های فلزی و آنتی‌بیوتیک‌ها و ایجاد سویه‌های مقاوم به عنوان جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها، تولید اشکال دارویی متنوع و همچنین توجه ویژه جهانی نسبت به روش‌های تشخیص سریع و دقیق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.»

بر اساس آن چه در این مقاله آمده است، یکی از تکنولوژی‌های جدید که امروزه برای نگهداری مواد غذایی  مورد توجه محققان قرار گرفته است و برای محصولات قابل استفاده است، بهره‌گیری از بسته‌بندی‌های ضدمیکروب است که در ساخت آن‌ها از موادی در مقیاس نانو استفاده می‌شود و در این بین نانو ذرات نقره از موثرترین آن‌ها است.

نویسندگان این مقاله، پس از تهیه سوسپانسیون میکروبی به ارزیابی خاصیت ضدباکتریایی پوشش‌ها با غلظت‌های مختلف 1000ppm، 2000 ppm و 3000 ppm پرداخته شد.

در این پژوهش آمده است:« در این تحقیق از پوشش‌هایی با غلظت 3500ppm و 4000ppm  استفاده شد که دارای بیشترین تاثیر بر روی کله پاچه نگهداری شده در یخچال با سرمایش 4 درجه سانتی‌گراد داشته است و توانست بار میکروبی کله پاچه را ثابت نگه‌دارد، ممکن است بتوان غلظت‌های بالاتر را با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید کرد و به کار برد.»

در پایان چنین نتیجه‌گیری می‌شود که غلظت‌های 3500 ppm  و 4000 ppm نانو ذره نقره در حفظ میزان نسبی باکتری اشرشیاکلای در چهار روز آزمایش بر روی کله پاچه تاثیر بیشتری نسبت به سایر زنقره دارند. همچنین سایز نانو ذرات نقره با میکروسکوپ الکترونی اندازه‌گیری و 62nm گزارش شد. در نهایت با توجه به کلیه نتایج، استفاده از لفاف‌های بسته‌بندی نانو نقره اصلاح شده با فتوکاتالیست‌ TIO2 (دی‌اکسید تیتانیوم) برای افزایش ماندگاری کله پاچه توصیه می‌شود.

این پژوهش در اولین شماره‌ی پانزدهمین سال نشریه پاتوبیولوژی مقایسه‌ای منتشر شده است.