روز ملی اهدای عضو

  •  روز ملی اهدای عضو

31اردیبهشت ماه روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

پیوندهای متداول عبارتند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد. اهداء عضو برای نخستین بار روی رونالد لی هریک انجام شد که کلیه برادر دو قلویش را در سال ۱۹۵۴ به او پیوند زدند. جراح جوزف موری، در سال ۲۰۱۰ برای پیشرفت در پیوند عضو برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی شد.

  • اعلام رسمی کشف ویروس اچ آی وی

در 20 مه 1983، خبر کشف ویروس HIV برای نخستین بار به صورت رسمی توسط لوک مونتانیه، ویروس شناس فرانسوی و برنده جایزه نوبل پزشکی 2008 در مجله ساینس اعلام شد.

  • تولد ادوارد بوخنر

ادوارد بوخنر در 20 مه 1860 در مونیخ به دنیا آمد. این شیمیدان آلمانی برای تحقیقات در حوزه فرآیند تخمیر، جایزه نوبل شیمی 1907 را از آن خود کرد. وی در 13 اوت 1917 درگذشت.

  • تولد ادوارد لویس

ادوارد باتس لویس در 20 مه 1918 در پنسیلوانیا به دنیا آمد. متخصص ژنتیک و بیولوژیست آمریکایی برای تحقیقات در حوزه زیست شناسی تکاملی، جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1995 را از آن خود کرد. وی در 21 ژوئیه 2004 درگذشت.

  • تولد ولفگانگ بورشرت

ولفگانگ بورشرت (Wolfgang Borchert)، نویسنده، نمایش نامه نویس و شاعر آلمانی در 20 مه 1921 در هامبورگ (آلمان) به دنیا آمد. نمایشنامه بیرون پشت در، اندوه عیسی (مجموعه هفده داستان و یک نمایشنامه) از جمله آثار این نویسنده آلمانی است. وی در 20 نوامبر 1947 در سنین جوانی درگذشت.

  • درگذشت فیلیپ فون لنارد

فیلیپ ادوارد آنتون فون لنارد در 7 ژوئن 1862 به دنیا آمد. فیزیکدان اسلواک – آلمانی برای تحقیقات در حوزه پرتوهای کاتدی، برنده جایزه نوبل فیزیک 1905 شد. وی در 20 مه 1947 درگذشت.

  • درگذشت کریستوف کلمب

کریستوف کلمب، دریانورد و کاشف ایتالیایی در سال 1451 در جنوا به دنیا آمد. وی در سال ۱۴۹۲ با سه کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت، اما به جای آسیا (هندوستان)، به آمریکا رسید. وی در ۲۰ مه ۱۵۰۶ در اسپانیا درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا