ژن تکلم انسان، قدرت یادگیری در موش را افزایش می شود

سیناپرس: گروهی از محققان در انستیتو ماکس پلانک انسان شناسی تکاملی در لایپزیگ آلمان، دریافتند که تنها تغییر در دو بازو از بازوهای تشکیل دهنده DNA، مسئول بوجود آمدن زبان در انسان و عدم وجود آن در موش هستند. برای شناسایی این تغییر، این گروه ژن انسانی FOXP2 را به موش تزریق کردند. در سال 2009 ، آنها دریافتند موش هایی که ژن انسانی در آنها بروز کرده است، صداهای معنادارتر و پیچیده تری نسبت به موش های عادی تولید می کنند.

در آزمایشات دیگر مشاهده شد که موش هایی که ژن انسانی در آنها بروز پیدا کرده است، ممکن است امکان یادگیری زبان را کسب کنند، امکانی که به نوزادان کمک می کند تا با تقلید از پدر و مادر با آنها ارتباط برقرار کنند.

این آزمایشات نشان دهنده نقش بسیار مهم ژن FOXP2 در ارتباط بین رفتار، ژنتیک و دانش تکاملی ما است. این ژن همچنین نقش مهمی در قدرت سخن گفتن و زبان انسان ها دارد.

با این حال، این گروه که نتایج کار خود را در مجله PNAS به چاپ رسانیده اند، اعلام کرده اند این ژن تنها یک قطعه از پازل تکاملی است و واضح است که قدرت زبان و فن بیان انسان شامل ژن های مختلف دیگری نیز است که در شبکه های پیچیده با هم کار می کنند.

منبع: Science magazine