روز جهانی کودک یتیم ایدز

  • روز جهانی کودک یتیم ایدز

هفتم ماه می مصادف با18 اردیبهشت ماه به نام روز جهانی کودک یتیم ایدز نامگذاری شده است.سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: یتیم ایدز‌، کودک زیر ۱۵ سالی است که مادرش را بر اثر بیماری ایدز از دست داده باشد.

در قاره سیاه،‌ هر ۱۵ ثانیه یک کودک به جمع «یتیمان ایدز» اضافه می‌شود،‌ اما این فقط مشکل آفریقا نیست. ۱۵ میلیون کودک یتیم ایدز در دنیا وجود دارد که بیشترشان در کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا زندگی می‌کنند؛ اما در همه جای دنیا می‌شود سراغشان را گرفت،‌ از جمله در همین ایران حدود ۳۰۰ کودک یتیم ایدز شناسایی شده و احتمالا تعداد بسیار بیشتری از مبتلایان و ناقلان که شناسایی نشده‌اند.

  • تولد سیدنی آلتمن

سیدنی آلتمن متولد7مه  1939 در آمریکا ست. وی زیست شناس مولکولی، که در حال حاضر استاد شیمی در دانشگاه ییل است. در سال ۱۹۸۹ او به همراه توماس چک «برای کشف خصوصیات RNA، ریبوزیم»موفق به کسب جایزه نوبل در شیمی شد.  یکی از دانشجویان وی در مقطع فوق دکتری، رضا امینی بودند که مقاله های مشترک سیدنی التمن ارائه داده بودند و سمت استادی بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی ایران را به عهده داشتند.

  • درگذشت آلن مک لئود کورماک

آلن مک لئود کورماک 23فوریه 1924در ژوهانسبورگ افریقای جنوبی به دنیا آمد.وی فیزیکدان آفریقای جنوبی -امریکایی در سال 1979به همراه گادفری هونسفیلد برای تحقیقات در حوزه توسعه سیستم های نوین سی تی اسکن جایزه نوبل پزشکی -فیزیولوژی ازآن خود کرد. وی در 7می 1998درگذشت.

  • درگذشت ویلارد بویل

۶ سال پیش در چنین روزی (۷ می سال ۲۰۱۱ میلادی)، ویلارد بویل، فیزیکدان سرشناس کانادایی آمریکایی دیده از جهان فروبست.ویلارد استرلینگ بویل در تاریخ ۱۹ آگوست سال ۱۹۲۴ میلادی متولد شد. پدر ویلارد پزشک بود و خانواده‌اش به خاطر شغل وی به شهر کبک در کانادا نقل مکان کردند.

تا سن چهارده سالگی تحصیلات ویلارد زیر نظر مادر و در خانه آن‌ها پیگیری شد سپس با قبولی در امتحانات ورودی، ویلارد وارد کالج  لووِر کانادا شد که در واقع یک دبیرستان خصوصی بود. او بعد از پایان دوره دبیرستان وارد دانشگاه مک گیل شد؛ اما تحصیلاتش در سال ۱۹۴۳ و به‌واسطه جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شد و ویلارد به خدمت نیروی دریایی کانادا درآمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا