تجزیه بطری‌ پلاستیکی با استفاده از آنزیم

این آنزیم مربوط به نوعی باکتری است که در کمپوست برگ یافت می‌شود و اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی شناسایی شد.
در این تحقیقات بیش از ۱۰۰ هزار میکروارگانیسم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا مناسب ترین گزینه‌ها برای تجزیه پلاستیک شناسایی شوند. متخصصان، پس از شناسایی این آنزیم، جهش‌هایی را در آن ایجاد کردند تا توانایی آن در تجزیه پلاستیک PET بهبود یابد. این نوع پلاستیک برای تولید بطری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این آنزیم در دمای ۷۲ درجه سانتیگراد که دمای مناسب برای تجزیه پلاستیک است، کاملا پایدار باقی می‌ماند.
در آزمایش های اولیه با استفاده از این آنزیم متخصصان توانستند یک تن پلاستیک را در مدت ۱۰ دقیقه به میزان ۹۰ درصد تجزیه کنند. مواد به دست آمده از این فرآیند قابلیت استفاده مجدد برای تولید بطری‌های پلاستیکی مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی را دارند.
به گفته متخصصان شرکت Carbios هزینه تولید آنزیم معادل تنها ۴ درصد هزینه تولید پلاستیک از ترکیبات نفتی است. شرکت Carbios برای تولید انبوه این آنزیم با استفاده از قارچ‌ها، قرادادی را با شرکت Novozymes منعقد کرده است.
بر اساس مطالعات سالانه بین ۵ تا ۱۲.۷ میلیون تن پلاستیک از مرداب‌ها، مراکز دور ریز زباله روباز و زباله‌های خانگی وارد دریاها و  اقیانوس‌ها می‌شود. این حجم از آلودگی نیازمند اتخاذ راهکارهای اساسی در این زمینه است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.