گواهینامه‌های بین‌المللی کالیبراسیون صادر شد

در تمام نظام های مدیریت کیفیت، کنترل تجهیزات اندازه گیری، آزمون، تست یا به عبارت دیگر کالیبراسیون بخش مهمی را به خود اختصاص داده است. به طوری که بدون استقرار یک نظام کالیبراسیون موثر در سازمان، بسیاری از موارد دیگر را نمی توان به اجرا درآورد یا حداقل به نتایج آنها اعتماد کرد.

اصولا برای هر نوع تجزیه و تحلیل در مراکز صنعتی، نیاز به داده های دقیق و درستی است (این موضوع همواره به صورت پیش فرض مورد توجه قرار می گیرد). حال اگر داده هایی در مراحل مختلف بازرسی و آزمایش که از دستگاه های اندازه گیری حاصل می‌شود، دقیق و درست نباشد، مبنای تجزیه و تحلیل در مراکز صنعتی، درست نبوده و مسلما این مراکز را به بیراهه کشانده و حتی در بسیاری از موارد موجب خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد. لذا به همین علت است که در تمامی نظام های مدیریت کیفیت، کالیبراسیون یا کنترل تجهیزات اندازه گیری و آزمون و تست به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و در تمام پروژه های هر سازمان به عنوان یکی از ارکان اصلی و پایه تعریف شده و باید به بهترین شکل ممکن به اجرا درآید.

خودکفایی و حذف هزینه های بالای کالیبراسیون

مهدی نورس روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هدف از تاسیس شرکت دانش بنیان بهینه ارائه خدمات در ایران بود که تا سال ۸۹ این خدمات توسط شرکت های خارجی ارائه می شد.

وی ادامه داد: سال ۹۰ در شرکت بخش تحقیق و توسعه ایجاد شد که این بخش در دستگاه های خاص آنالیز دستگاهی مثل اچ. بی. ال. سی و جی. سی فعالیت خود را آغاز کرد؛ تا پیش از این دستگاه ها خدمات کالیبراسیون را از شرکت های خارجی می گرفتند. در سال ۹۵ به دلیل فعالیت در این حوزه های جدید در ردیف شرکت های دانش بنیان قرار گرفتیم.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: یکی از دغدغه های کشور این بود که گواهینامه های کالیبراسیون که در ایران صادر می شد، از طرف مراکزی که می خواستند گواهینامه ۱۷۰۵ بین المللی بگیرند مورد پذیرش واقع نمی شد.

نورس اضافه کرد: مرکزی در دنیا با نام «مرجع جهانی تایید صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون (ILAK)» فعالیت می کند. در ایران این مرکز بیش از ۱۰۰ عضو دارد، اما به دلیل اینکه مرکز استاندارد و تایید صلاحیت ایران عضویت کامل در آن ندارند، گواهینامه هایی که از سوی ایران صادر می شود مورد تایید ilak نیستند یا کاربرد خارج از ایران ندارند.

مجری طرح کالیبراسیون تصریح کرد: یکی دیگر از دغدغه ها این بود که امکانات، شرایط و دانش را در کشور داشتیم، اما به دلیل اینکه گواهینامه بین المللی وجود ندارد، نمی توانیم خدمات ارائه دهیم و در ایران شرکت های پتروشیمی، نفت و گاز، آب و فاضلاب به ناچار مجبور می شدند خدمات کالیبراسیون را از کشورهایی مثل ترکیه با هزینه بسیار بالا دریافت کنند.

نورس افزود: در سال ۹۷ مرکز رشد پژوهش های علمی و صنعتی ایران طرح ما را پذیرش کرد و فضا برای اجرای طرح یک آزمایشگاه در سطح بین المللی بسیار مناسب بود، بنابراین دغدغه فضای فیزیکی برطرف شد.

دانش آموخته دانشگاه شریف در ادامه عنوان کرد: معاون بازاریابی مرکز تایید صلاحیت هند که دومین مرکز بزرگ دنیا از نظر اعتباردهی است، از آزمایشگاه بازدید و ما را در ردیف یکی از آزمایشگاه های هند ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: در هند هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه کالیبراسیون مورد تایید و دارای صلاحیت فعالیت می کنند. در شهریور ماه ۹۷ اقدامات لازم برای تایید صلاحیت اقدامات ۱۷۰۵ انجام و در آبان ماه ممیزی شدیم و فعالیت ما آغاز شد. بنابراین این تایید صلاحیت در ایران پس از ۴۰ سال عملیاتی شد و خدمات کالیبراسیون را در سطح بین المللی به آزمایشگاه های داخل و خارج ایران ارائه می دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا