بهره برداری از پروژه VFD آغاز شد

در این مراسم مهندس حبیب الله بیطرف، معاون وزیر در مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، دکتر حمیدرضا طیبی طیبی رییس جهاددانشگاهی، مهندس محمد فرزی، مجری پروژه در جهاد دانشگاهی علم و صنعت، مهندس علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، مهندس عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران حضور داشتند.

الکتروموتورهای دور متغییر(VFD) به تنظیم دور موتور کمک می کنند. این کار به همت جهاددانشگاهی علم و صنعت به عنوان مجری پروژه انجام شد.

دکتر حمیدرضا طیبی گفت: همه ما از اینکه در دوره قبل از انقلاب از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده و وابسته به کشورهای دیگر بودیم، ناراحت بودیم.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با روحیه خودباوری که بخصوص با تشکیل جهاد دانشگاهی در بین جوانان کشور ایجاد شد، به این باور رسیدیم که توان تولید و تجاری سازی فناوری را داریم و صنعت می تواند متکی بر دانش بومی باشد.

طیبی افزود: در مدت حدود 4 دهه فعالیت، کارهای خوبی در این نهاد در حوزه های مختلف از جمله فنی و مهندسی، فرستنده های رادیو و تلویزیونی، نفت و پتروشیمی، سلول های بنیادی انجام شده است.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: توسعه فناوری به شکل کامل در صنعت نفت می تواند موتور محرک این صنعت باشد. شیب خوبی در تولید فناوری های مورد نیاز صنعت نفت داشتیم و بسیار امیدوارم که با حضور مدیران متعهد صنعت نفت، توسعه فناوری ها در این حوزه شتاب خوبی بگیرد.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: توان تولید انواع فناوری ها در کشور وجود دارد که باید از آن حمایت شود. جهاد دانشگاهی نیز می تواند در این مسیر، منشا خدمات بزرگتری بویژه در صنعت نفت باشد.

در بخش دیگر این مراسم، مهندس محمد فرزی، مجری پروژه در جهاد دانشگاهی علم و صنعت در مورد این پروژه گفت: سیستم کنترل دور موتورهای الکتریکی ولتاژ متوسط توان بالا، شبکه برق فرکانس ثابت را به ولتاژ DC تبدیل کرده و در عبور از اینورتر، به  AC تبدیل میکنند.

به گفته فرزی، افزایش راندمان، افزایش بهره وری و صرفه جویی اقتصادی، از جمله مهمترین مزیت های الکتروموتورهای دور متغیر هستند و تمام اجزای طرح به شکل ماژولار و تکرارپذیر تولید شده است.

شاهد افتتاح و بهره برداری از یک پروژه مهم پژوهشی هستیم

مهندس بیطرف، معاون وزیر در مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در مراسم افتتاح پروژه درایو دور متغیر  گفت: شاهد افتتاح و بهره برداری از یک پروژه مهم پژوهشی هستیم. این پروژه بدلیل فناوری بالا و اهمیت نقش آن در سیستم های انتقال و تبدیل موتورها به دور متغیر، نقش مهمی در انتقال نفت خام دارد.

بیطرف افزود: این کار با پژوهش های بومی صورت گرفته در مجموعه جهاد دانشگاهی و جهاد دانشگاهی علم و صنعت انجام شد که نشان می دهد، متخصصان کشور توان کشف دانش فنی و اتکا به خود را پیدا کرده اند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش خاطر نشان کرد: در صنعت نفت، حجم زیادی از کارهای پژوهشی به شرکت های دانش بنیان و نهادهایی مثل جهاد دانشگاهی، برون سپاری شده است. پژوهش ها باید تقاضامحور و کاربردی باشند؛ درعین حال، شرکت های مجری طرح نیز باید از توانایی علمی لازم برای انجام پژوهش برخوردار باشند.

بیطرف، از دست اندرکاران جهاد دانشگاهی و صنعت پالایش و پخش بدلیل حمایت از این طرح، تشکر کرد.

 

 


جزییات طرحVFD
 

   کارفرما: شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران
  واحد/پژوهشکده: پژوهشکده برق جهاددانشگاهی
  گروه: مرکز: گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی       
  مجری:  محمد فرزی
  تعداد همکاران:  21 نفر
  زمان اجرای طرح (ماه):  36 ماه کاری
  حوزه علمی طرح:  مهندسی برق
   بین‌رشته‌ای و مشترک بین گروه‌های تخصصی: مهندسی برق و مهندسی مکانیک
 

تعریف و اهداف طرح: امکان کنترل دور در موتورهای الکتریکی در حال بهره برداری در صنعت مزیت فوق العاده ای است که علاوه بر کنترل دقیق فرآیند بهره وری انرژی بسیار بالایی را در پی دارد؛ یعنی اگر برای یه فرآیند مانند انتقال نفت شما نیاز به کنترل دبی انتقالی مثلا به میزان 50% مقدار نامی داشته باشید در حال حاضر این کار با موتورهای دور ثابت و باز و بسته کردن شیرهای مکانیکی انجام می شود که علاوه بر ضربات و مشکلات مکانیکی اتلاف انرژی بسیاری بالایی دارد؛ ولی با داشتن سیستم کنترل دور موتور علاوه بر راه اندازی نرم موتور و پمپ که عمر تجهیزات را فوق العاده افزایش می دهند می تواند مصرف انرژی به میزان 25% حالت دور ثابت تقلیل یافته و 75% صرفه جویی انرژی را فراهم سازد.

در این طرح هدف اصلی "دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط توان بالا ( 6 کیلو ولت و 1500 کیلو وات ) " مورد نیاز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و … با حمایت و همکاری بخش پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله ومخابرات بود. این طرح با موفقیت انجام و نمونه صنعتی ساخته شده در سایت کارفرما نصب و در حال بهره برداری است. ساخت این نوع مبدلها در دنیا در انحصار چند شرکت چند ملیتی است که به علت مصارف دوگانه این نوع سیستم کنترلها و محدودیتهای تحریمی کشور در اختیار ایران و صنایع مربوطه قرار نمی گرفت. با دانش بدست آمده در این طرح هم اکنون جهاد دانشگاهی توانایی ساخت مبدلهای کنترل دور موتورهای الکتریکی تا توان 5 مگا وات به صورت ماژولار را پیدا کرده است.

نوآوری طرح:این پروژه در شاخة برق، الکترونیک و کنترل از فناوری‌های نوین است که در آن با موتورهای الکتریکی با توان و ولتاژ بالا، پردازنده‌های سریع نوع DSP، کلیدهای الکترونیک قدرت جدید مانند IGBT ولتاژ بالا و ایزولاسیون فیبر نوری سر و کار دارد. از طرفي سازندگان اين محركه‌ها نيز تكنولوژي این نوع محرکه‌ها را به علت کاربری دوگانه در اختيار سايرين قرار نمي‌دهند و در ايران نيز تاکنون كسي اين طرح را در این رنج قدرت و ولتاژ اجرا نكرده است. نتایج حاصل از  اين طرح در كليه پروژه‌های صنعتی بزرگ جديد مورد نياز است.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا