طرح های انتقال آب راه حلی پایدار برای مشکل کم آبی نیست

به گزارش سیناپرس، کاوه مدنی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره طرح های انتقال آب بین حوضه ای در کشور از جمله طرح انتقال آب کارون و انتقال آب دریای خزر اظهار کرد: به نظر من انتقال آب یک راه حل پایدار برای مشکل کم آبی یک منطقه نیست و حوضه مقصد را تشنه تر می کند.

وی تاکید کرد: در صورت نبود صرفه جویی در حوضه مقصد، اجرای طرح های انتقال آب غلط است.
مدنی اضافه کرد: در عین حال، این مساله به آن معنی نیست که حوضه مبدا مصرف بی برنامه و بی رویه آب داشته باشد، نمونه آن پدیده ای است که اکنون در خوزستان شاهد آن هستیم که سوءمدیریت آب در این استان باعث خشک شدن تالاب ها و بروز مشکلاتی شده که حل آنها دشوار است.
این پژوهشگر حوزه آب درباره برخی انتقادات مطرح شده از مواضع سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه اجرای طرح های انتقال آب، تاکید کرد: نظر من درباره مسائل آب و محیط زیست نسبت به گذشته تغییری نکرده و همه آنها به صورت مقاله علمی منتشر شده است.
وی با بیان این که رسانه ها باید برای رفع سوتفاهم ها و روشنگری افکار عمومی در این زمینه اقدام کنند، گفت: پروژه هایی در کشور بدون استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست و یا حتی قبل از اعلام نظر این سازمان اجرا می شود، به گونه ای که نظر این سازمان نمی تواند از اجرای طرح جلوگیری کند.
مدنی افزود: سازمان محیط زیست متولی صدور مجوز احداث طرح های عمرانی همچون راهسازی و انتقال آب نیست بلکه طرح های پیشنهادی را بررسی کرده و درباره آنها اعلام نظر و یا شروطی را برای اجرای آنها اعلام می کند.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه وزارت نیرو بدون در نظر گرفتن توان حوضه، برای یک طرح انتقال آب تخصیص 200 میلیون مترمکعبی در نظر گرفته است در حالی که آن منطقه از نظر آبی ورشکسته به شمار می آید و اجرای طرح انتقال آب به هیچ وجه ممکن نیست؛ در این صورت سازمان محیط زیست طرح را بررسی و شروطی را برای اجرای آن تعیین می کند.
مدنی با بیان این که یک مکاتبه اداری به منزله صدور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نیست، تاکید کرد: طرح انتقال آب کارون به رفسنجان (موسوم به ونک سولگان) از سال ها قبل مطرح است و سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون مجوزی برای آن صادر نکرده است.
وی درباره طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان نیز گفت: موافقت سازمان حفاظت محیط زیست برای این طرح مشروط بوده و توجیه اقتصادی، عدم شیرین سازی آب و عدم استحصال نمک در سواحل باید برای این طرح مطرح شود و وزارت نیرو باید برنامه های خود را در رابطه با این طرح شرح دهد.
طرح های انتقال آب میان حوضه ای مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست را به همراه داشته است. این انتقادات به ویژه در ماه های اخیر به طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی و طرح انتقال آب خزر به سمنان مطرح شده است.
طرح دو فوریتی الزام دولت به توقف طرح های انتقال آب و سدسازی دیروز سه شنبه به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و یکشنبه گذشته نیز 20 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی، ضمن مخالفت با طرح‌های انتقال آب خزر، خواستار جلوگیری از اجرای این طرح ها شدند.
دکتر کاوه مدنی در حال حاضر استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن و استاد مدعو دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شهریور 1396 به عنوان معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران منصوب شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا