مراسم جهانی آب در حال برگزاری است

درباره بنیاد جهانی انرژی

بنیاد جهانی انرژی با برگزاری اجلاس‌های سالانه خود در کشورهای مختلف در 6 زمینه زیست‌محیطی فعالیت می‌کند. آب، خاک، هوا، انرژی، پسماند و جوانان 6 حوزه فعالیت این بنیاد جهانی است.

بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی، «ولفگانگ نویمان»، مهندس اتریشی و از حامیان محیط‌زیست است که این بنیاد را 25 سال پیش و با هدف ایجاد آگاهی لازم درخصوص ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی تأسیس کرده است.  این بنیاد در حال حاضر 178 عضو دارد.

جایزه جهانی انرژی که می‌توان آن را معتبرترین جایزه زیست‌محیطی جهان به شمار آورد نیز از سال 1999 در این بنیاد تأسیس شده و هرساله به طرح برگزیده در یکی از حوزه‌های ششگانه فعالیت این بنیاد تعلق می‌گیرد.

 

هجدهمین دوره بنیاد جهانی انرژی در حال برگزاری است

مراسم هجدهمین دوره بنیاد جهانی انرژی از روز گذشته، 25 دی‌ماه، با محوریت موضوع آب در سالن اجلاس سران آغاز شده و امروز به کار خود پایان می‌دهد. در این مراسم که با همراهی 130 کشور جهان در حال برگزاری است، مهم‌ترین جایزه جهانی در حوزه محیط‌زیست به برگزیدگان خود اهدا خواهد شد.

مراسم امروز را، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، با خیرمقدم و خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان آغاز کرد و در ادامه سخنان خود گفت: «درجهاني که منابع‌ طبيعي آن محدود بوده و در بسياري از موارد، پاسخگوي الگوي مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نيست، و در جهاني که مرزهاي اکولوژيک آن يکي‌ پس‌ از ديگري درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به ‌هريک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژي، جوانان و پسماند که محورهاي اساسي فعاليت‌هاي بنياد جهاني انرژي را تشکيل مي‌دهند، نه‌تنها مفيد، بلکه ضروري است.»

وزیر نیرو ادامه داد: «تحقق اين اهداف ارتباط مستقيمي با تغيير الگوي زندگي و مصرف ما در سطوح فردي، سازماني، ملي و بين‌المللي دارد. دقيقاً درهمين راستا است که وزارت نيرو با همکاري بنياد جهاني انرژي، پروژه داوطلبانه‌اي را براي الگوسازي در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پايش و کاهش ردپاي آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نيرو آغاز کرده است.»

سپس مجید سرایداریان، رئیس انجمن سبز ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

در حاشیه این مراسم نیز، ولفگانگ نئومان، بنیانگذار بنیاد جهانی انرژی در گفتگو با زیست‌آنلاین از اهداف برگزاری این اجلاس جهانی در ایران گفته است.

به گفته نئومان، مهمترین هدفی که در این جایزه جهانی انرژی دنبال می‌شود این است که اقدامات و ایده‌های عملی شاخص معرفی شود. ما 2000 پروژه شاخص از حدود 180 کشور جهان در زمینه پایداری و محیط زیست را معرفی می‌کنیم. برگزاری چنین اجلاسی در تهران که خبر آن در تمام جهان منتشر می‌شود، تصویر جدیدی از ایران به عنوان پیشرو و دغدغه‌مند در مسئله پایداری و محیط زیست در جامعه جهانی ارائه خواهد کرد.

رئیس بنیاد جهانی انرژی همچنین تأکید کرد: «در 30 یا 40 سال آینده یک فروپاشی اکولوژیکی و بشری خواهیم داشت. ما امکان و بستر همکاری بین کشورهای مختلف را فراهم کرده‌ایم. بقیه به اشتباه بر این باورند که چون ایران یک کشور دارنده و تولیدکننده منابع نفت هست، ضرورتی به پرداختن به مسئله پایداری ندارد. در صورتی‌که این اجلاس در ایران خلاف آن را به بقیه کشورها ثابت می‌کند.»

 

برگزیدگان هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی

در این مراسم کشور هند به عنوان برنده بخش انرژی از طرف بنیاد جهانی انرژی اعلام شد. در ادامه از شركت ژيان با عنوان جایزه ویژه بخش آب و مهندس پيرودين، دبير اجلاس جهاني انرژي، تقدیر به عمل آمد.

کشور افغانستان به عنوان پروژه برتر در بخش خاک در سال 2017 منتخب بنیاد جهانی انرژی شد.

همچنین دو کشور ایران و سریلانکا به عنوان برندگان بین‌المللی بخش آب از طرف بنیاد جهانی انرژی معرفی شدند.

بنیاد جهانی انرژی کشور اتریش را به عنوان برنده بین المللی بخش هوا معرفی کرد.

 

پخش زنده این مراسم را اینجا ببینید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا