جنگل های گمشده اروپا

در این مطالعه که محققانی از کشورهای سوئد، آلمان، فرانسه، استونی و سوئیس نیز در آن مشارکت داشتند، تغییرات جنگل های اروپا طی 11 هزار سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دانشگاه پلیموث (انگلیس) با تجزیه و تحلیل گرده های جمع آوری شده از یک هزار سایت دریافتند که بیش از دو سوم اروپای مرکزی و شمالی، پیش از این پوشیده از درختان بوده است.

در ترکیب سه روش مختلف تجزیه و تحلیل داده های گرده، جمع آوری شده از پایگاه داده گرده های اروپا، مشخص شد که پوشش جنگلی اروپا از 60 درصد در 11 هزار سال قبل به 80 درصد در 6 هزار سال قبل افزایش یافت.

اما با توسعه روش های مدرن کشاورزی در دوران نئولیتیک (Neolithic period)، افت شدید پوشش جنگلی اروپا آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

درحال حاضر پوشش جنگلی اروپا به حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است. با این حال، این روند کاهشی از طریق کشف انواع جدید سوخت و توسعه روش های جدید، همچنین ابتکارهای زیست محیطی مانند پروژه جنگل ملی و پروژه Northern Forest که از ژانویه 2018 در انگلیس آغاز شد، تاحدودی معکوس شده است.

نیل رابرتز (Neil Roberts)، استاد جغرافیای فیزیکی و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: انگلستان و جمهوری ایرلند حدود 200 سال پیش به نقطه کمترین میزان پوشش جنگل رسیدند. سایر کشورها در اروپا اکنون به این نقطه رسیده اند و برخی نقاط اسکاندیناوی که چندان به کشاورزی وابسته نیستند، از وضعیت پوشش جنگلی بهتری برخوردار هستند.

نتایج این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا