گفت‌وگوی فرهنگی نیازمند برخوردهای علمی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،منصور غلامی صبح امروز (شنبه، ۲۳ دی‌ماه) در نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی آسیا که با حضور ۷۰ نفر از شخصیت‌های فرهنگی و علمی از ایران و ۲۱ کشور آسیایی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه آسیا نه تنها پهناورترین قاره جهان بلکه کهن‌ترین قاره در تمدن فرهنگ و علم و دانش نیز هست، اظهار کرد: تنوع فرهنگی و تکثر اقوام و فرهنگ‌ها در آسیا این قاره را از سایر قاره‌ها تمایز ساخته است.

وی خاطر نشان کرد: ما در قاره‌ای زندگی می‌کنیم که اشتراکات تمدنی، فرهنگی و تاریخی فراوانی در بین مردم کشورهای مختلف آن دیده می‌شود و آسیا از دیدگاه فرهنگی دارای مرز و حدی نیست. اشتراکات کشورهای آسیایی در زمینه‌های خط، زبان، دین، آداب و رسوم و… بسیار زیاد است و خاستگاه اصلی عرفان نیز از آسیا برخواسته و به شهرت جهانی رسیده است. ما اگر می‌خواهیم که به آرامش و آسایش و شکوه و عظمت برسیم باید از طریق فرهنگ در این مسیر حرکت کنیم. میراث فرهنگی بشری بسیار عظیم و غنی است و امانتی که به دست نسل امروز سپرده شده است را باید حفظ کنیم و بر این فرهنگ بیفزاییم.

وزیر علوم در ادامه خاطر نشان کرد: ادیان و تفکرات نجات بخش بشری در آسیا و مناطق آسیایی شکل گرفته اند و در شرایط فکری با توجه به وزن، جمعیت و اقتصادی که در آسیا وجود دارد این توان را داریم تا از گفت‌وگوهای فرهنگی پشتیبانی بیشتری کنیم و با توجه به اصالت‌هایی که در فرهنگ آسیایی و به خصوص نوع‌دوستی و بشردوستی که در این قاره وجود دارد می‌تواند سبب شود که ما با قدرت بیشتری به جلو حرکت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بدون احترام به فرهنگ‌های متفاوت و به خصوص به خرده‌فرهنگ‌ها چه در درون مرزها و چه در خارج از مرزها نمی‌توانیم در عرصه مسائل فرهنگی حرکتی رو به جلو داشته باشیم، بیان کرد: فرهنگ آسیایی همچون باغ گل است. هنر ما این است که این گل‌های باغ را که عطر و رنگ‌های مختلف دارند را به نحو احسن در کنار یکدیگر قرار بدهیم.

غلامی یادآور شد: حضور دانشجویان در گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند ضمانت پیگیری این اجلاس باشد. رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و مشارکت دادن اندیشمندان سایر شرکت‌ها نیز می‌تواند سبب شود که امکانات ارتباطی بیشتری در بین جوامع مختلف بوجود بیاید تا از این طریق بتوانیم به رشد و تعالی فرهنگ برسیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا