هوش مصنوعی میت 10 پرو زیر ذره بین!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده‌ که بسیاری از آنها اکنون نام تخصصی خود را دارند. تأثیر هوش مصنوعی اکنون در همه جهات و نقاط زندگی مردم دیده می‌شود؛ برای مثال جست و جوی خودکار گوگل که از الگوریتم‌ها و متدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می‌کند، پس از انجام یک عملیات پیچیده و سریع، نتایج مرتبط را به شما نشان می‌دهد؛ یا ماشین‌هایی که قادربه  کنترل خودشان هستند و یا تلویزیونی که نور صفحه نمایش را بر اساس تعداد افراد یا شرایط نور محیط تنظیم می‌کند، همه و همه از کاربردهای هوش مصنوعی است.

اکنون پای هوش مصنوعی به گوشی‌های تلفن همراه نیز باز شده و شرکت هواوی به عنوان یکی از پیشتازان این صنعت پردازنده Kirin 970 را همراه با این فناوری در سری گوشی‌های Mate 10 به بازار عرضه کرده است.

Kirin 970 مجهز به یک واحد پردازش عصبی یا NPU است که این پردازنده را به یک پلتفرم هوش مصنوعی تحت موبایل تبدیل می‌کند. این واحد پردازشی، هوش مصنوعی مبتنی بر Cloud را در کنار هوش مصنوعی بر روی دستگاه ارائه می‌دهد.

این سیستم تحلیل داده در کنار CPU و GPU تعبیه شده در این چیپ، تا ۲۵ برابر کارایی بالاتر را در پردازش های گرافیکی و منطقی برای گوشی ایجاد می‌کند. نکته جالب اینجاست که این افزایش کارایی، با افزایش بهره وری ۵۰ برابر همراه است؛ به عبارت دیگر در Kirin 970 به هر میزان که کارایی بیشتر شده، مصرف انرژی آن به دو برابر کاهش می‌یابد! به نظر می رسد قرار دادن NPU در این چیپ موجب افزایش کارایی چشمگیری در بخش پردازش مرکزی و گرافیکی آن نیز شده است. مهندسان هوآوی با جای دادن ۵٫۵ میلیارد ترانزیستور با معماری ساخت ۱۰ نانومتری موفق به ایجاد قابلیت ها ویژه ای شده اند.

هوش مصنوعی موجود در گوشی‌های سری Mate 10 ویژگی‌های متنوعی دارد که برخلاف سایر شرکت‌های سازنده گوشی فراتر از یک دستیار دیجیتالی معمولی ظاهر شده است. تولید پردازنده‌ها به صورت اختصاصی در این شرکت بزرگ چینی باعث شده عرضه یک سیستم هوش مصنوعی یکپارچه با نرم افزار برای هواوی آسان تر شود.

 پردازنده Kirin 970 توانایی پردازش 2000 عکس در هر دقیقه را داراست. ضمن اینکه سیستم هوش مصنوعی Mate 10 با مدیریت انرژی باعث بهبود عملکرد و عمر شگفت انگیز باتری می‌شود که دو روز کامل کاربر را همراهی می‌کند.

از سوی دیگر مواردی همچون تشخیص چهره یا تشخیص اشیا حین عکاسی، سریع‌تر شده و مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر گوشی ها دارد.

دوربین این گوشی می تواند غذا، حیوانات خانگی، گل ها یا ساختمان ها را تشخیص دهد و تنظیماتی مانند ISO، سرعت شاتر و رنگ و نور محیط را تنظیم کند تا تصاویر شما کیفیت مطلوبی داشته باشد. در حال حاضر، Mate 10  تنها 13 حالت را شناسایی می کند که Huawei به زودی این تعداد را افزایش می‌دهد.

مهمترین مزیت یک واحد پردازشی عصبی در پردازنده گوشی این است که عملیات و وظایف با سرعت بیشتری انجام می‌شود. این واحد پردازشی در واقع کارهایی از قبیل تشخیص تصاویر یا ترجمه زبان های مختلف را همزمان با عملیات عمومی و رایج گوشی انجام می‌دهد؛ برای مثال گوشی هنگام جستجوی چهره گربه خانگی کاربر، حتی از میان 3500 تصویر، ذره‌ای کند نمی‌شود.

همچنین اگر توسعه دهندگان، اپلکیشن‌های خود را براساس API هواوی تولید کنند، به زودی شاهد نرم افزارهای اختصاصی هوش مصنوعی هستیم.

میت 10 صرف نظر از دوربین و اپلیکیشن مترجمش، به مرور زمان از هوش مصنوعی برای تخصیص زودهنگام منابع استفاده می‌کند؛ در واقع هوش مصنوعی به مرور تشخیص می‌دهد، کدام اپلیکیشن قرار است به زودی فعال شود و سریعا منابع گوشی را در اختیار همان اپ می‌گذارد. از آنجا که این سیستم قبلا در هیچ گوشی هوشمندی پیاده‌سازی نشده، نمی‌توانیم به این زودی در مورد آن اظهار نظر کنیم؛ اما بررسی ها نشان می‌دهد گوشی میت 10 هنگام اجرای پروسه‌های پیچیده، خم به ابرو نمی‌آورد.

قابلیت های مرتبط با هوش مصنوعی و مزایای اختصاصی NPU گوشی ممکن است از دید یک کاربر عادی مخفی بماند و در نگاه اول چندان جلب توجه نکند، اما در هر صورت، ظاهر منحصر بفرد این گوشی به راحتی کاربر را جذب می‌کند.

هواوی با تمرکز بر صنعت گوشی های هوشمند، به سرعت در حال پیشی گرفتن از رقبای خود است؛ بدون شک تمرکز روی هوش مصنوعی می‌تواند هواوی را نسبت به شرکت های رقیب متمایز کند.

در شرایطی که ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا موتورز هوش مصنوعی را آینده‌ی حکمرانی بر جهان و حتی عامل احتمالی جنگ جهانی سوم می‌داند، مهندسان شرکت هواوی از این تهدیدها به عنوان یک فرصت بزرگ استفاده کرده‌اند. در نهایت، ارزیابی واقعی عملکرد هوش مصنوعی به تجربه شخصی کاربران بستگی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا