احتمال آلزایمر کمتر با مطالعه بیشتر

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم، در یک مطالعه جدید منتشر شده در نشریه علمی بریتیش مدیکال ژورنال (British Medical journal به معنی نشریه بریتانیایی پزشکی) تیمی بین‌المللی از پژوهشگران به بررسی 24 عامل خطر و نحوه ارتباط آنها با بیماری آلزایمر پرداختند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، صرف زمان بیشتر در آموزش عالی با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر همراه است. سپری کردن سال‌های زندگی سالمندی در آموزش، خطر ابتلا به این بیماری را تا حدود 11درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه، بخشی از پروژه بین‌المللی تحقیق درباره آلزایمر بود که از میان 37 هزار و 154 نمونه کنترل، 17 هزار و هشت بیمار مبتلا به آلزایمر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش، تیم از فرآیند آماری‌ای استفاده کرد تا فاکتورهای خطر را با احتمال بیشتر (یا کمتر) در ایجاد بیماری مرتبط کند. با این حال، این رویکرد پاسخی قطعی درخصوص این که چرا اخذ یک مدرک دانشگاهی می‌تواند افراد را در مقابل این بیماری محافظت کند؛ ارائه نکرده است.

با این حال پژوهشگران معتقدند، افرادی که دارای درجات تحصیلی بالاترند و ذخایر شناختی آنها افزایش یافته،‌ ممکن است از مغز برای جایگزین کردن راه‌های بهتری به‌منظور دسترسی به اطلاعات در حافظه استفاده کنند. این اندوخته‌های شناختی می‌تواند به مبارزه با اثر فیزیکی آلزایمر در مغز کمک کند.

محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند، دستاوردهای آموزشی معمولا با موقعیت اقتصادی ـ اجتماعی بالاتر و مشاغلی مرتبط است که ممکن است در معرض خطرات شغلی قرار گیرند. بعلاوه مصرف دارو، افسردگی و استرس مزمن نیز می‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

داده‌های پژوهش گویای این مطلب است که نشانه‌هایی مرتبط با کمبود ویتامین D، مصرف الکل، مصرف قهوه و تعداد سیگارهای دودشده در یک روز توسط فرد در ایجاد این بیماری وجود دارد، اما هیچ یک از این عوامل به آلزایمر مرتبط نبود و معلوم شد که همه آنها در مقایسه با آموزش، اثر کمتری در جلوگیری از پیشرفت این بیماری دارند.

به نظر نمی‌رسد اطلاعات وراثتی مربوط به شاخص توده بدنی، کلسترول، فشار خون و دیگر عوامل قلب و عروق در ایجاد این بیماری نقشی داشته باشند.

یافته‌های این مطالعه متقاعدکننده و تا حدودی آرامش‌بخش است. به این ترتیب خواهید دانست هرچه مدت بیشتری مطالعه و تحصیل کنید، اقبال بالاتری برای در امان ماندن از پیامدهای زوال عقل خواهید داشت، لیکن این به آن معنا نیست که درجه تحصیلات دانشگاهی باعث می‌شود، مغز شما ضد آلزایمر عمل کند. محققان خود اذعان دارند که نتایج ممکن است به واسطه درک فعلی ما از فرآیندهای ژنتیک، محدودیت‌هایی داشته باشد.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است و بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری قرار دارند که شایع‌ترین نشانه آن، فراموشی رویدادهای کوتاه‌مدت در دوره سالمندی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا