آینده ای بدون بیماری در پیش است

علی­رغم پیشرفت­های علمی و درمان­های معجزه ­آسای جدید که به طور مداوم اعلام می­شود، پزشکان می­دانند که حتی موثرترین داروها، برای بسیاری از افراد مناسب نیستند.

به عنوان مثال داروهایی که معمولا برای درمان اختلالاتی همچون افسردگی، آسم و دیابت تجویز می­شوند برای حدود 40-30 درصد از افراد موثر نیستند. با توجه به درمان سخت بیماری­های مثل آرتروز، آلزایمر و سرطان، نسبتی از افراد که با این روش­ها درمان­ نمی­شوند، به حدود 75-50 درصد افزایش یافته است.

این مسئله می­تواند به نحوه­ تعمیم درمان­ها مربوط باشد. به طور مرسوم اگر یک دارو برای تعداد مناسبی از افراد با علائم مشابه در معاینات دارویی موثر باشد، این دارو برای استفاده سایر افراد تایید می­شود و سوالاتی درباره کسانی که این روش درمانی برای آنها موثر نبوده، مطرح نمی­شود. زمانی­که یک دارو پخش و برای یک جمعیت کلی تجویز می­شود، تعجب آور نیست که این درمان معجزه ­آسای جدید برای برخی افراد، مشابه کسانی که در معاینات شرکت کردند، به همان اندازه معجزه ­آسا و موثر نباشد.

سیستم تعمیم یک روش درمانی برای همه افراد هرچند باعث کشف بسیاری از داروهای مهم در قرن بیستم شد، اما امروزه به طور فزاینده ای غیر موثر، منسوخ و خطرناک به نظر می­آید. در این سیستم تولید داروها به نحوی است که یک فرد عادی بتواند آنها مصرف کند در حالیکه در واقع نوع بیماری و واکنش دارویی هر فردی نسبت به دیگران منحصربفرد است. در نتیجه کاربرد چنین سیستمی، نه تنها بسیاری از داروها برای بخش­های بزرگی از جمعیت غیر موثر هستند بلکه باعث عوارض جانبی شدید در آنها می شوند.

خوشبختانه یک رویکرد جدید دارویی در حال شکل گیری است.چرا که هر چه آگاهی بیشتری راجع به تفاوت ژنتیکی افراد وجود داشته باشد، متخصصان پزشکی می­توانند مشاوره­ سلامتی و درمان پزشکی مناسب­تری را در سطح فردی به جای سطح گروهی ارائه دهند.

درمان اختصاصی پاسخگو است

درمان اختصاصی یا اصطلاحا "پزشکی فرد محور" با استفاده از اطلاعات ژنتیکی بیمار و دیگر اطلاعات مربوط به سلامت فرد در سطح مولکولی، بهترین روش درمانی را برای یک فرد و نیز دیگر افراد با مشخصات ژنتیکی مشابه ارائه می­دهد.

معمولا ژن­ها را مسئول تعیین ویژگی­های مانند قد، رنگ چشم یا اختلال ژنتیکی می­دانیم. اما ترکیب ژنی که فرد با آن  متولد می­شود به طرق مختلف بر روی رشد و سلامت ما در طول زندگی تاثیر دارد. کماینکه احتمال ابتلا به یک بیماری با بالا رفتن سن، نحوه متابولیسم غذایی، واکنش بدن نسبت به داروهای خاص همگی تحت تاثیر ژن­ها است.

با توجه به دانش کنونی درباره ژن­ها، دلیل انتخاب این رویکرد تا حدی مشخص می­شود. فراموش نکنیم که به خاطر پیشرفت باورنکردنی در زمینه تکنولوژی توالی DNA، استفاده از این رویکرد تنها در دهه اخیر ممکن شده است.

کدگذاری ژنوم انسانی برای اولین بار در سال2003 ناشی از حدود یک دهه تلاش­های مشترک بین­المللی بود و 3 میلیارد دلار هزینه در برداشت. درست پس از 15 سال، مدت زمان لازم برای تعیین توالی ژنوم فردی از چند سال به چند ساعت کاهش یافت و هزینه آن نیز به کمتر از 1000 دلار کاهش یافت. در نتیجه نسبت به قبل،اطلاعات ژنتیکی آسان­تر در اختیار پزشکان و محققانی قرار می­گیرد، که به دنبال بهبود روش­های درمانی هستند.

تاکنون رویکرد جدید دارویی بیشترین تاثیر را در زمینه تومورشناسی یا درمان سرطان داشته است. بویژه درمان سرطان ریه یک موفقیت بزرگ در رویکرد پزشکی فرد محور محسوب می­شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Focus فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

مترجم: افسانه پیرولی