راهنمای گردشگری خوب، لازمه توسعه جهانگردی

در حاشیه برگزاری جشنواره ملی ناصر خسرو، با پروفسور عیسی امیدوار، اولین جهانگرد ایرانی گفتگو کردیم. امیدوار گفت: برای بهبود وضعیت گردشگری ایران، به راهنماهای گردشگری (دوره دیده و متخصص) نیاز داریم که خوب راهنمایی کنند، چراکه وقتی یک گردشگر خارجی به خصوص از اروپا به ایران می آید، قبل از سفر حداقل یک کتاب کامل درباره آن منطقه گردشگری – به عنوان مثال تخت جمشید – مطالعه کرده است؛ به همین دلیل، راهنما باید ظریف کاری ها را از قبل بداند.

وی افزود: درحال حاضر تعداد گردشگران خارجی کم است، اما امیدواریم که این تعداد بیشتر شود؛ چراکه گردشگری دارای پتانسیل های زیادی از جمله در زمینه اقتصادی است. برخی کشورهای همسایه مثل ایران منابع نفتی ندارند و کشورشان را با گردشگری اداره می کنند. فرض کنید هر گردشگر با خود یک دلار به کشور وارد کند و سالانه 1 میلیون گردشگر به کشور وارد شوند؛ حال تصور کنید در این شرایط چه اتفاقی می افتد.

اولین جهانگرد ایرانی بیان داشت: سایر مسائل در حوزه بهبود صنعت گردشگری، کاری است که به دولت مربوط می شود و رسانه ها و خبرگزاری ها می توانند نقش بزرگی در این راستا ایفا کنند، چراکه حرف آنها تأثیرگذاری بالایی دارد. به عنوان مثال، تبلیغات خیلی بدی علیه ایران صورت می گیرد و به تبلیغات برون مرزی درست نیاز داریم؛ گردشگران خارجی در بدو ورود به ایران، نگاه نسبتا بد (و منفی) دارند، اما به تدریج (و با تغییر دیدگاهشان نسبت به ایران) می گویند، نمی دانستیم ایرانی ها اینقدر مهربان و مهمان دوست هستند.

امیدوار تأکید کرد: در زمینه زیرساخت ها باید هتل های خوب ساخته شوند، به خصوص هتل های بین راهی؛ غذاهایی که برای گردشگران تهیه می شوند، باید سنتی و سالم باشند؛ سرویس های حمل و نقل نیازمند نظارت مستمر هستند، چراکه ما سابقه واژگونی اتوبوس گردشگران آلمانی را داریم.

اولین جهانگرد ایرانی خطاب به دانشجویان رشته گردشگری گفت: ایرانگردی مقدم بر جهانگردی است. توصیه من به شما این است که ابتدا ایران را بگردید. من خودم ابتدا ایران را گشتم، مثلا (به همراه برادرم) مدت ها با عشایر زندگی می کردیم و درباره آنها مقاله می نوشتیم. اروپا چیزی برای دیدن ندارد، به نظرم آسیای شرقی و خاور دور را بینید.

امیدوار افزود: دلم می سوزد که جوانان برای کسب تجربه (و تحصیل) از کشور می روند؛ این کار درست مانند این است که مادری، فرزندی به دنیا آورده و فرزند بدون شناخت پدر و مادر، آنها را ترک کرده است.

 

 

گفتگو: نیوشا قمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا