زمین در هجدک لرزید

تا لحظه تنظیم این خبر، تلفاتی بر اثر این زمین لرزه گزارش نشده است. بعد از وقوع این زمین لرزه که کانون آن در نزدیکی هجدک و 58 کیلومتری شمال شرق شهر کرمان بوده است، این منطقه شاهد یک پس‌لرزه شدید 5.5 ریشتری و 5.1ریشتری و چندین پس لرزه دیگر بوده است. کانون زمین لرزه اصلی در عمق 10 کیلومتری سطح زمین قرار داشته و لرزش بر اثر سیستم فشاری در گسل رخ داده است.

به گفته دکتر مهدی زارع استاد زلزله شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زمین‌شناسی با توجه به سابقه لرزه خیزی این منطقه وقوع زمین لرزه‌ در این بخش از کشور چندان عجیب نیست و گسل‌هایی در این منطقه وجود دارد، که مدت‌های مدید است خاموش بوده‌اند. زارع سال گذشته در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرمان نو گفته بود:« با توجه به سابقه لرزه خیزی در کشور ما وقوع دو یا یک زمین لرزه بالای 7 ریشتر در هر دهه در کشور ما طبیعی است و ما باید آمادگیمان را در مقابل این زمین لرزه‌ها بالا ببریم».

اما سابقه لرزه خیزی دشت کرمان بسیار بیشتر از این حرف‌ها است و این منطقه دارای بیشتر از 18 گسل شناخته شده و فعال است. در 14 تیرماه 1327 گلباف کرمان شاهد یک زمین لرزه 6 ریشتری بود که باعث ویران شدن چند روستا و خشکیدن چشمه‌ها و خرابی بسیار شد.  همین منطقه در خرداد 1360 شاهد یک زمین لرزه 6.8 ریشتری دیگر بوده که بر اثر آن شهر گلباف به کلی ویران شد. دو ماه بعد سیرچ کرمان با یک زمین لرزه 6.6 ریشتری لرزید و خسارت‌های بسیاری به جای گذاشت.

زمین‌لرزه بم، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. منطقه زرند هم سرشار از سابقه لرزه‌خیزی‌های بزرگ و کوچک با خسارت‌های بسیار است. زمین لرزه 6.5 ریشتری اسفند ماه 1383 در این منطقه یکی از این سوابق است.

به گفته زارع گسل مسبب این زمین لرزه گسل لکرکوه  با راستای عمدتا شمالى ـ جنوبي است که  به طول 130 کيلومتر در 4 کيلومترى خاورشهر راور و به موازات گسل نايبند قرار دارد. گسل لکرکوه از نوع راندگى با مولفه راستگرد و با شيبى به سمت غرب است. رويداد زمين‌لرزه  20 آوریل 1909 به گسل لکرکوه مربوط شده که با  700 نفر کشته در این رخداد روستاهاى آبدرجان، مکى و لکرکوه به کلى ويران و خانه‌هاى شهر راور خراب شدند.

این سوابق در منطقه کرمان نشان‌دهنده سابقه لرزه‌خیزی شدید منطقه است و بهتر است از این سوابق در جهت بهبود ساخت و ساز و ایمن‌سازی مناطق مخصوصا روستایی در منطقه بهره گرفته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا