آزمایش پیشرفته ترین موشک کره شمالی

موشک Hwasong-15، پیشرفته ترین موشک کره شمالی تاکنون محسوب شده و طبق ادعای رسانه های این کشور، قادر به هدف قرار دادن کل خاک ایالات متحده است. این موشک بالستیک بین قاره ای (ICBM)، نوع جدید و ارتقاء یافته موشک Hwasong-14 است.

این موشک ساعت 3 بامداد چهارشنبه به وقت محلی از پیونگ سانگ (Pyongsong) در استان پیونگان جنوبی پرتاب شد و پس از 53 دقیقه پرواز در ارتفاع 4500-4000 کیلومتری و طی کردن مسافت 960 کیلومتری، در 210 کیلومتری غرب منطقه آئوموری (Aomori) – منطقه ویژه اقتصادی ژاپن – فرود آمد.

(مسیر پرتاب و فرود مشخصات موشک بالستیک بین قاره ای Hwasong-15 – تصویر: CNN)

کارشناسان اعلام کردند که این موشک بالستیک بین قاره ای، مسیر منفعلی را طی کرده است؛ اما درصورت شلیک شدن در مسیر استاندارد، از برد 13 هزار کیلومتری و امکان هدف قرار دادن خاک آمریکا از جمله واشنگتن برخوردار است.

این آزمایش، بیستمین پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در سال جاری میلادی (2017) و سومین آزمایش موفق موشک بالستیک بین قاره ای در پی دو آزمایش دیگر در ماه ژوئیه محسوب می شود.

آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای کره شمالی، نگرانی های شدیدی در بین سران کشورهای آمریکا، ژاپن و بویژه کره جنوبی ایجاد کرده است. کمتر از 3 ماه دیگر تا شروع المپیک زمستانی (25-9 فوریه 2018 / 20 بهمن تا 6 اسفند) در پیونگ چانگ (PyeongChang) کره جنوبی باقی است و نگرانی از تشدید تنش ها در منطقه می تواند بر میزبانی این کشور تأثیر بگذارد.

کره شمالی چند ماه قبل نیز بمب هیدروژنی پرقدرتی را مورد آزمایش قرار داد که منجر به وقوع زمین لرزه 6.3 ریشتری در شمال شرق این کشور شد.

ششمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ باعث وقوع این زمین لرزه شدید در منطقهSungjibaegam  شد. این منطقه فاصله چندانی با سایت آزمایش هسته ای Punggye-ri  ندارد. سال قبل (6 ژانویه 2016) نیز انجام یک آزمایش هسته ای توسط کره شمالی باعث وقوع یک زمین لرزه نسبتا شدید در این کشور شد.

به گفته متخصصان این زمین لرزه مصنوعی، 9.8 برابر قدرتمندتر از زمین لرزه ای بود که پس از پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی در سال گذشته ثبت شده بود. آزمایش بمب هیدروژنی سال گذشته باعث وقوع زمین لرزه ای به قدرت 5.3 ریشتر گردید.

 

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: reuters / cnn / theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا