حل مشکلات فناوری کشت بافت

به گزارش سیناپرس به نقل از به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، نیراعظم خوش‌خلق سیما، در دیدار اعضای انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران، بر حمایت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از این انجمن درحوزه‌های مختلف تاکید کرد.

وی تصریح کرد: همکاری برای آموزش و در اختیار گذاشتن نیروهای مجرب و کارآزموده، استفاده از آزمایشگاههای مجهز، ارائه گواهینامه برای محصولات و فناوری ها در زمینه کشت بافت، امکان بازدید و برخورداری از امکانات مرکز رشد واحدهای فناور در رشت به عنوان زیرمجموعه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، از جمله حمایت های این پژوهشگاه از انجمن صنفی کشت بافت گیاهی است.

خوش‌خلق سیما با بیان اینکه اصالت و سلامت نهال ها موضوع مهمی است که پژوهشگاه در این زمینه نیز می‌تواند با انجمن صنفی کشت بافت همکاری کند، خواستار ایجاد و توسعه باغ مادری سالم در کشور برای حل مشکلات باغداران توسط این انجمن شد.

وی از راه اندازی و گسترش فعالیت انجمن صنفی کشت بافت گیاهی اظهار خرسندی کرد و اظهار داشت: پیشنهاد انجمن صنفی کشت بافت را در سال های نخست دهه ۱۳۸۰ ارائه کردم و اکنون که بعد از گذشت سال ها این امر محقق شده، بسیار مایه خوشحالی است.

در این نشست دکتر شریعت پناهی، رئیس بخش کشت بافت و سلول نیز با اشاره به اینکه فعالیت انجمن صنفی، به بخش تولید مرتبط است، اظهار داشت: در این زمینه بخش کشت و بافت سلول پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در زمینه سالم سازی نهال ها و تربیت نیروی انسانی آموزش دیده به این انجمن، اعلام می کند.

سید احمد حسینی، نائب رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی نیز در این نشست مشترک، گفت: متاسفانه برای آنکه به سرعت وارد پروسه باغبانی شویم، ارقام تجاری باغبانی در اختیار نداریم و برای آنکه بخواهیم محصول را در باغ قلمه بزنیم و اقداماتی از این قبیل، بسیار زمان بر است. همچنین در زمینه اصالت و سلامت محصولات نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در فرایند بیوتکنولوژی و کشت بافت، می توانیم این ارقام را که اصالت و سلامت آنها تایید شده، در فضای ایزوله، تکثیر کنیم و یک رقم را با گواهی اصالت و سلامت به باغدار بدهیم که نتیجه آن افزایش عملکرد در این زمینه است.

نایب رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی با اشاره به فعال بودن ۵ شرکت باغ مادری در اصفهان، مشهد، ساری، جوین (سبزوار) و… از اقدامات جزیره ای شرکت ها در حوزه کشت بافت و تولید تجاری محصولات انتقاد کرد.

وی اظهار داشت: نتیجه فعالیت های جزیره ای، عدم امکان برگزاری جلسات با وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی بود؛ از این رو انجمن صنفی کشت بافت مجموعه ای ازاین شرکت ها را در قالب هیات مدیره گردهم آورد که ثمره آن، تشکیل جلسات و تعاملات دوسویه با مراکز تحقیقاتی معتبر در حوزه کشت بافت و ایجاد لینک تجاری بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا