اولین پیوند سر انسان روی جسد انجام شد

امروزه انجام عمل پیوند مغز جزو دغدغه‌های اصلی پزشکان به شمار می‌آید و یکی از اصلی‌ترین موانع در راه چنین پیوندی، ناتوانی در پیوند بافت عصبی است چرا که بافت‌های عصبی آسیب‌دیده قادر به انتقال درست سیگنال‌های مغزی نیستند.همچنین در پیوند مغز سن گیرنده اهمیت بسزایی دارد.

دکتر کاناورو در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار در مقاله‌ای که در نشریه بین المللی مغز و اعصاب منتشر کرد، روش های مورد نظرش را تشریح کرده بود. او در این مقاله نوشته بود: در سال ۱۹۷۰، نخستین ارتباط سیفالوسوماتیک در میمون انجام گرفته است. اما در آن زمان، تکنولوژی لازم برای اتصال مجدد طناب نخاعی وجود نداشت. از این جهت، این تحقیقات دیگر دنبال نشدند.

دکتر کاناورو در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ جراحان دیگری را برای انجام نخستین پیوند سر به خدمت گرفت. نخستین انسانی که تحت عمل پیوند سر قرار خواهد گرفت، والری اسپیریدونوف است که از بیماری تحلیل عضلانی نخاعی (وردینگ هوفمن)، رنج می‌برد. با وجود خطرات احتمالی و جنجال ‌هایی که پیرامون این عمل جراحی وجود داشت، اسپیریدونوف اعلام کرد، ترجیح می‌دهد بمیرد تا اینکه بداند چه فرصت‌ هایی عالی را در زندگی از دست می ‌دهد.

در هر حال ادعای کاناورو که نخستین عمل سر روی بدن زنده در چین رخ خواهد داد هنوز ثابت نشده است اما ساعاتی قبل این پزشک ایتالیایی درکنفرانس خبری اعلام کرد که نخستین پیوند سر انسان روی یک جسد در چین انجام شده و حالا دانشمندان آماده اند که این جراحی را روی یک انسان زنده انجام دهند.

این جراحی توسط همکار دکتر کاناورو و دستیار وی  دکتر شیائوپینگ رن  از دانشگاه پزشکی هاربین انجام شد که در سال گذشته با موفقیت سر یک میمون را پیوند زده بودند.اما  کاناورو تاکید کرده است که اولین پیوند روی جسد انجام شد، اما مرحله بعدی تعویض کامل سر انسان به یک اهداکننده که دچار مرگ مغزی شده است،خواهد بود.

پرفسور سرگیو کاناورو،مدیر گروه مدولاسیون عصبی تورین در گفت و گو با تلگراف عنوان کرد که تحریک اعصاب ،موفقیت آمیز بودن عمل صورت گرفته در چین را نشان میدهد.

گفتنی است طبق معمول این پزشک هیچگونه شواهد و مدارکی در اثبات ادعای خود مبنی بر انجام این عمل ارائه نکرد اما وعده داد که در روزهای آتی در مجله پزشکی معتبری این مدارک را منتشر خواهد کرد. البته بسیاری از پزشکان نسبت به عواقب جبران ناپذیر چنین عملی در نتیجه عدم ناهماهنگی بدن با سر جدید و مشکلاتی چون عدم هماهنگی انتقال درست سیگنال‌های مغزی هشدار دادند.

کاناورو در جریان کنفرانس خبری خود در وین اظهار داشت: جراحی را برای جوامع پزشکی آمریکا توضیح دادم و از آنجایی که این مساله پرسش های بیولوژیکی و اخلاقی زیادی را مطرح می کرد آنها من را درک نکردند. حالا رئیس جمهور چین (ژی جیپینگ) قصد دارد بار دیگر این کشور را به شکوه و جلالش باز گرداند و آن را به یگانه ابرقدرت جهان بدل کند که من مطئنم می تواند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا