استفاده از تراشه کامپیوتری برای افزایش هوش

اگر می‌توانستید بخشی از خاطرات خود که آن‌ها را دوست ندارید را از مغزتان پاک‌کرده و خاطراتی خوب را به‌جای آن‌ها بگذارید، آیا این کار را انجام می‌دادید؟ تا چه حد حاضرید مغز خود را دست‌کاری کنید تا بتوانید به قابلیت‌های فرا بشری دست پیدا کنید؟ این سوال ها تنها پرسش‌هایی تئوری هستند که بنیان‌گذار شرکت استارت‌آپ هک کردن مغز به نام کرنل (Kernel) که  برایان جانسون (Bryan Johnson) نام دارد آن‌ها را مطرح کرده است. او باور دارد که در 15 سال آینده انسان‌ها می‌توانند قابلیت‌ها و ظرفیت طبیعی مغز خود را افزایش بدهند و برای همین کار نیز 100 میلیون دلار از دارایی خودش را به این پروژه اختصاص داده است.

او که اخیرا در یک نشست وبی در لیسبون حضور داشت گفت که در طول دو دهه آینده محققان می‌توانند ابزارهایی را بسازند که می‌تواند به مغز ما اجازه بدهد تا به هرگونه سوالی که داریم پاسخ بدهد. او دراین‌باره می‌گوید: «برای مثال آیا می‌توانم یک حافظه بی‌نقص داشته باشم؟  آیا می‌توانم خاطراتم را پاک‌کنم؟ آیا می‌توانم نرخ یادگیری خودم را افزایش بدهم؟ آیا می‌توانم ارتباط مغز به مغز مستقیم داشته باشم؟  شرایطی را در نظر بگیرید که من می‌گویم می‌خواهم یک در قرن 19 آمریکا یک گاوچران باشم و یک نفر این تجربه را به‌صورت روانی برای من محیا می‌سازد. من قادر خواهم بود که این تجربه را از آن فرد خریداری کرده و خودم آن را مورد استفاده قرار بدهم.»

تمرکز فعلی شرکت کرنل که جانسون آن را یک شرکت هوش انسانی می‌نامد، بر روی توسعه فناوری‌هایی است که می‌توانند بیماری‌های عصبی را درمان کنند. آن‌ها می‌خواهند تا یک تراشه بسیار ریز و قابل قرار دادن در بدن بسازند. این تراشه که قراراست تا نوروپراستتیک (neuroprosthetic به معنای عضو مصنوعی عصبی) نام خواهد داشت به مردمی که از آسیب‌های واردشده به‌واسطه بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، آلزایمر و سایر بیماری‌های ازاین‌دست رنج می‌برند کمک خواهد کرد.

بااین‌وجود هدف نهایی کرنل این است که بتواند به آینده نگاهی متفاوت داشته باشد و به تولید تراشه‌های قابل کاشت در مغز ادامه بدهد ولی این بار با هدف بهبود ادراکی برای انسان. در بخش مربوط به هدف نهایی این شرکت این‌گونه نوشته شده است: «برای درک و کاوش بهتر مرزها و محدوده‌های انسانی نیاز به ظهور موجی از فناوری‌های جدید داریم که می‌توانند از نیرومندترین ابزاری که در اختیارداریم، یعنی مغز انسان، استفاده کرده و به آن دسترسی یافته و فرایند نگارش و برداشت اطلاعات از آن را انجام بدهیم.»

بااین‌حال آیا جانسون می‌تواند به این هدف دست پیدا کند؟ این کارآفرین تا به اینجای کار در سرمایه‌گذاری تجاری خود موفق بوده است و با سرمایه‌گذاری بر روی سیستم پرداخت دیجیتالی برین تری (Braintree) توانسته است تا این شرکت را در سال 2013 به مبلغ 800 میلیون دلار به پی پل (Paypal) بفروشد.

همچنین باید یادآور شد که جانسون تنها کسی نیست که بر روی بهبود مغز انسان در آینده سرمایه‌گذاری کرده است. ایلان ماسک نیز در حال کار کردن بر روی یک رابط کامپیوتری-مغزی است و شرکتی را برای این کار تاسیس کرده است. این شرکت با نام neural mesh به‌صورت رسمی ثبت شده است.

منبع: bigthink

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا