تاریکی 15 روزه زمین شایعه است

چندی است در شبکه های مجازی در سراسر جهان شایعه ای مبنی بر تاریک شدن 15 روزه زمین در اواخر ماه نوامبر (برابر با آذر ماه) منتشر شده است.

بر اساس یک شایعه جهانی، به دلیل رخداد یک رویداد نجومی بین زهره و مشتری، زمین به تاریکی فرو خواهد رفت! ستاره شناسان در پاسخ به این مساله اعلام کردند که رویداد فوق در بین سیارات ذکر شده رخ خواهد داد اما این موضوع ارتباطی به زمین نداشته و اصولا بارها در طول تاریخ رخ داده است.

در همین رابطه یک ویدئو نیز در شبکه یوتیوب منتشر شده است که اعلام می کند به دلیل رخداد یک رویداد نجومی بین زهره و مشتری که از درخشان ترین سیاران آسمان هستند، زمین به تاریکی فرو خواهد رفت! ستاره شناسان در پاسخ به این مساله اعلام کردند که رویداد فوق در بین سیارات ذکر شده رخ خواهد داد اما این موضوع ارتباطی به زمین نداشته و اصولا بارها در طول تاریخ رخ داده است.

حال که مشخص شد این موضوع از اساس و پایه دروغ بوده و چنین شرایطی به وجود نخواهد آمد، تصور کنید تاریکی پانزده روزه زمین چه تاثیری مخربی بر شرایط زیستی سیاره ما خواهد داشت. چرخه شبانه روزی کره زمین بر اساس چرخش این سیاره به دور خود و موقعیت بخش های مختلف آن رو به خورشید است. در حقیقت بخش های رو به خورشید در روز به سر برده و بخش مقابل که پشت به خورشید است، شب را سپری می کنند. حالا تصور کنید که برای 15 روز خورشید به زمین نتابیده و زمین تاریک شود. در این شرایط می توان گفت با یک فاجعه واقعی رو به رو خواهیم شد.  البته این سناریو کاملا غیر محتمل بوده و تاکنون در طول تاریخ کره زمین چنین رویدادی رخ نداده است. البته در طول سال های گذشته شایعاتی از این دست به وفور منتشر شده که شاید مشهورترین آن ها در سال 2011 بود که در پی انتشار خبر عبور دنباله داری به نام Elenin از بین زمین و خورشید، شایعه تاریکی 6 روزه زمین مطرح شد.

در سال 2014 نیز یک وبسایت به نام Hutzlers.com مجددا بحث تاریکی زمین و شایعاتی در این زمینه را به راه انداخت. آخرین شایعه از این دست در سال 2015 میلادی منتشر شد که بر اساس آن و به نقل از ناسا اعلام شده بود که در فاصله روزهای 15 تا 29 نوامبر سال 2017، زمین به تاریکی فرو خواهد رفت. در این نوشته به نقل از ناسا عنوان شده بود که این حادثه هر یک میلیون سال یکبار رخ داده و  زمین در تاریکی به سر خواهد برد.

در خاتمه گفتنی است در بیشتر این شایعات، زمان اعلام شده برای رخ دادن این داستان، ماه های نوامبر و دسامبر است که نیمکره شمالی در زمستان به سر برده و اصولا طول روزها کم شده و شب ها طولانی تر می شود. اما به خاطر داشته باشید که این موارد کاملا دروغ بوده و ناسا هیچگاه خبری مبنی بر رخ دادن حادثه فوق منتشر نکرده است.

منبع: earthsky