زباله‌های خطرناک بیمارستانی می‌سوزند

سرپرست سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه برای مابقی زباله‌ها که حدود 3500 تا 3600 تن می‌شود در حال تنظیم و صدور آگهی فراخوان هستیم تا با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی که توان لازم را دارند بتوانیم دستگاه زباله سوز معمولی احداث کرده و آنها را تبدیل به انرژی کنیم، گفته تلاش می‌کنیم از دفن صددرصدی زباله‌ها جلوگیری کنیم و به جای اینکه زباله‌ها دفن شده و محیط را آلوده کنند آنها را تبدیل به انرژی کنند و برق وارد سیستم کنیم.

این موضوع بحث مدیریت پسماند را دوباره داغ کرده است، این‌که بهترین روش برخورد با زباله‌ها در شهرهای بزرگ چیست. مسلما وقتی پای زباله‌های خطرناک بیمارستانی به میان می‌آید، سوزاندن راه حل مناسبی است. اما در مورد سایر انواع پسماند و آن‌هایی که خطر آلودگی عفونی ندارد، سوزاندن در جهان به عنوان راه حل آخر در نظر گرفته می‌شود. اما آن‌طور که از این خبر برمی‌آید،مدیریت پسماند در تهران سوازندن را به عنوان راه حل کلی مسئله پسماند در تهران در نظر گرفته شده است.

این موضوع از این جهت اهمیت دارد که معمولا در جهان سوزاندن خط آخر مدیریت پسماند است. یعنی این چرخه ابتدا از تفکیک و بازیافت آغاز می‌شود، بخش‌هایی از این زباله در سیستم هاضم تبدیل به انرژی می‌شود و هر آن‌چه باقی مانده و راه حل دیگری برای آن پیدا نمی‌شود، راهی زباله سوز می‌شود.

این سیستم که نمای ساده‌ای از آن تصویر شد، از سه جنبه اهمیت دارد. نخستین جنبه اقتصادی است، یعنی قطعا تفکیک و بازیافت صرفه بیشتری از سوزاندن مستقیم همه زباله‌ها دارد. مسئله دیگر تولید گاز دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید تولید برق در زباله سوز است. اما از همه مهمتر میزان آلودگی و کنترل آلودگی‌ای زباله سوز‌ها است.

دیوکسین و فوران دو سم .عمده‌ای هستند، که در فرآیند زباله‌سوزی تولید شده و به شدت خطرناک هستند. کنترل این سموم نیازمند استفاده از فیلترهای مخصوص و گران قیمت پایش  مسمتر است تا کارایی فیلترها بله صورت دائم کنترل شود. اما این آزمایش‌ها در ایران قابل انجام نیست و مهم‌ترین تهدید استفاده از زباله سوز‌ها در کشور نمونه‌گیری دائم از خروجی و فرستادن آن به آزمایشگاه‌های خارجی است.

به این دلیل مهم و البته دلایل پیشین و همین‌طور ملاحظات اقتصادی می‌توان گفت سوزاندن زباله آخرین راه حل مسئله مدیریت پسماند است و بهتر است مدیریت پسماند تهران ابتدا راه‌اندازی سیستم تفکیک از مبداء را در دستورکار قرار دهد.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا