جراحی های ترمیمی پلاستیک، کمبود تجهیزات و نبود پوشش بیمه ای مناسب

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، استاد دانشگاه ایالتی لوئیزیانای و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا گفت: جراحان و رزیدنت های جراحی پلاستیک ایرانی از علاقه و استعداد بالایی برای انجام جراحی های ترمیمی همزمان با جراحی های درمانی پلاستیک برخودار هستند اما کمبود امکانات و تجهیزات آنها را محدود کرده است.

دکتر کامران خوبهی روز پنجشنبه در حاشیه کنگره بین المللی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در خصوص کمبود تجهیزات جراحی پلاستیک ترمیمی و مشکلات پیش روی بیماران ناشی از این کمبود در ایران اظهار کرد: ایران از جایگاه خوبی در علم جراحی پلاستیک برخوردار است، جراحان پلاستیک ایران پیشرفت های چشمگیری داشته اند و از نظر تجربه به ویژه جراحی بینی، تخصص و مهارت آنان در سطح دنیا مطرح است؛ با این وجود کمبود امکانات سبب محدود شدن آنان در انجام برخی جراحی ها به ویژه جراحی های همزمان با جراحی ترمیمی شده است که این مساله برای بیماران مشکلاتی را به همراه دارد.
وی به انجام جراحی های همزمان برداشت بافت سینه و ترمیمی سینه در بیمارستان حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و گفت: در این جراحی یکی از بیمارانی که سرطان سینه داشت، بافت سینه او برداشته و همزمان بافت از ناحیه شکم جایگزین آن شد.
خوبهی افزود: در این بیمارستان متوجه شدم که رزیدنت ها بسیار مستعد، علاقمند و مشتاق به انجام اینگونه جراحی ها هستند اما به دلیل نبود امکانات و تجهیزات کافی و تجهیزات پیشرفته، آنها محدود شده بودند. با این وجود آنها تلاش می کردند که این مساله را جبران کنند اما تاحدی می توان این کمبودها را به این طریق جبران کرد.

** مشکلات بیماران ناشی از کمبود تجهیزات
فوق تخصص جراحی پلاستیک اظهار کرد: کمبود تجهیزات مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می کند، به عنوان مثال طول زمان جراحی بیشتر می شود و این مساله می تواند برای بیماران مشکل ساز و گاها خطرناک باشد.
خوبهی افزود: همچنین اینکه در کشورهای پیشرفته همزمان با برداشتن بافت سرطانی سینه، جراحی ترمیمی نیز برای بیمار صورت می گیرد اما در ایران به دلیل نبود امکانات لازم اینگونه بیماران باید این جراحی ها را در دو عمل جراحی جداگانه انجام دهند؛ در ایران این مساله جانیفتاده که جراحی برداشت سینه و ترمیم همزمان صورت گیرد و یکی از دلایل آن کمبود تجهیزات است.
وی درخصوص عوارض و مشکلات بیماران در این خصوص توضیح داد: وقتی جراحی ترمیمی به صورت جداگانه و مدتی پس از جراحی درمانی انجام شود، در محل جراحی جای زخم و گوشت اضافه (اسکار) ایجاد می شود و چون پوست سینه برداشته شده است، جراحی ترمیمی به سختی انجام می شود.
خوبهی تاکید کرد که باید دستکم این تجهیزات برای بیمارستان های آموزشی تهیه شود تا دانشجویان پزشکی بتوانند از آنها استفاده کرده و با دستاوردهای روز دنیا در این زمینه آشنا شوند.

** نبود پوشش بیمه ای جراحی های ترمیمی
استاد دانشگاه ایالتی لوئیزیانای آمریکا نبود پوشش بیمه ای جراحی های ترمیمی را عامل دیگری در عدم انجام همزمان جراحی های ترمیمی با جراحی های درمانی در ایران دانست و گفت: در ایران تعرفه بیمه برای جراحی ها خیلی پایین است و جراحان نیز تمایلی به انجام جراحی های ترمیمی همزمان ندارند زیرا به عنوان مثال جراحی که ما انجام دادیم، هشت ساعت طول کشید و وقتی تعرفه ها خیلی پایین باشد، جراحان هم تمایلی به انجام اینگونه جراحی های همزمان نشان نمی دهند.
خوبهی ادامه داد: نبود تجهیزات لازم و عدم تمایل جراحان به انجام جراحی های همزمان به دلیل تعرفه پایین و سخت و طاقت فرسا بودن اینگونه جراحی ها، در نهایت به سلامت بیماران آسیب می رساند؛ این در حالی است که در بیشتر کشورها مانند آمریکا بیمه ها هزینه اعمال جراحی ترمیمی را به طور کامل پرداخت می کنند.
وی همچنین به ورود برخی پزشکان غیرمتخصص به حیطه جراحی پلاستیک و بروز مشکلات ناشی از آن برای بیماران اشاره کرد و گفت: پزشکان غیرمتخصص برای بیماران مشکل ایجاد می کنند؛ برخی جراحان عمومی خود را به عنوان متخصصان جراحی پلاستیک معرفی می کنند و برخی بیماران که به دنبال قیمت پایین هستند، در مورد پزشک معالج خود تحقیق نمی کنند و در نهایت گرفتار مشکلاتی می شوند که گاهی غیرقابل جبران است.

** تازه های اعمال ترمیمی
عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا در مورد تازه های اعمال ترمیمی نیز اظهار کرد: اعمال غیرجراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس می تواند برای به برخی بیمارانی که نیاز به جراحی دارند اما توانایی جسمی انجام آن را ندارند، به کار گرفته شود.
خوبهی افزود: همچنین مشاهدات بالینی نشان از موفقیت روش سرد کردن چربی برای افراد چاق دارد و نتایج اقدامات ترمیمی برای زنانی که سرطان سینه دارند و به جای استفاده از پروتز از چربی و پوست آنها برای جایگزینی بافت سینه استفاده می شود، بسیار مطلوب است زیرا لازم نیست بعد از مدتی پروتز عوض شود.
وی ادامه داد: در مورد بیماران ترومایی نیز جراحی های ترمیمی پیشرفت های زیادی داشته است؛ برخی بیماران ترومایی (بیماران دچار آسیب ناشی از ضربه) در اثر تصادفات به دلیل آسیب های وارده به عفونت دچار می شوند و در اثر عفونت عضله از بین می رود، برای این بیماران می توان از چربی و پوست قسمت های دیگر بدن برای رفع این عارضه استفاده کرد.
خوبهی استفاده از لیزرهای مختلف برای رفع اسکارها و همچنین تزریق چربی را برای پرکردن فرورفتگی های ناشی از ترومای فک و تومورهای بزرگ که جای آن خالی می ماند، از دیگر پیشرفت های این حوزه برشمرد و گفت: علم پزشکی به ویژه در رشته جراحی پلاستیک همواره در حال تکامل است به گونه ای هر روز شاهد پیشرفت های زیادی در این زمینه هستیم.
کنگره بین المللی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی با حضور متخصصان داخلی و 17 استاد برجسته خارجی از دوم تا پنجم آبان ماه در تهران درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا