شناسایی پروتئینی که علایم آنفلوانزا را بهبود می بخشد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در آمریکا در جریان مطالعه روی افرادی که واکسن آنفلوانزا نمی زنند یا با وجود مایه کوبی علیه آنفلوانزا، بازهم به این بیماری مبتلا می شوند، یک راهکار جدید شناسایی کردند.
آنها در این راهکار از پروتئینی کوچک به نام retrocyclin-101 یا RC-101 استفاده کردند که پتانسیل بهبود علایم آنفلوانزا و مرگ و میر مرتبط با این بیماری را دارد.
محققان در این مطالعه دو گروه موش را با دوز کشنده آنفلوانزا آلوده کردند و به یک گروه دو روز بعد از عفونت به مدت پنج روز RC-101 و به گروه دوم دارونما دادند.
آنها گزارش دادند، موش های درمان شده با RC-101 علایم خفیف تری از آنفلوانزا را نشان دادند و میزان مرگ و میر در میان آنها در قیاس با موش هایی که دارونما دریافت کرده بودند، کاهش داشته است.
دکتر 'دانیل پرانتنر' عضو هیات تحریریه گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند گفت: به رغم استفاده گسترده از واکسن آنفلوانزا هر سال شمار زیادی از افراد در سراسر جهان به دلیل ابتلا به آنفلوانزا یا عوارض آن جان خود را از دست می دهند.
وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد تایید استفاده از RC-101 در درمانگاه ها به عنوان ابزار دیگری برای مبارزه با آنفلوانزا باشیم.
این مطالعه در نشریه Leukocyte Biology منتشر شده است.