شنود اطلاعات شخصی مهاجران در آمریکا

به‌تازگی ایالات متحده آمریکا شاهد قانون جدیدی است که موجب می‌شود تا رفتار نژادپرستانه علیه مهاجران به این کشور تشدید شده و بار دیگر سیاست‌های نفرت‌انگیز و کثیف دونالد ترامپ گریبان گیر میلیون‌ها انسان شود. بر اساس این قانون، از این پس اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مهاجران حاضر در این کشور توسط مسئولان وزارت امنیت ملی آمریکا شنود خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، این قانون از تاریخ 18 ماه اکتبر یعنی دقیقا 21 روز دیگر اجرایی خواهد شد. بر اساس این شرایط جدید، مسئولان وزارت امنیت ملی آمریکا می‌توانند تا اطلاعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر هر یک از مهاجران را آزادانه شنود کنند.

این اطلاعات شامل سابقه کاربری و اطلاعات قدیمی کاربران نیز خواهد بود و به‌واسطه آن تمامی کسانی که شهروندی آمریکا را دریافت کرده و همچنین کسانی که کارت سبز اقامت در این کشور را دارند، هدف قرار می‌گیرند. علاوه بر این نیز این قانون شامل شنود و رصد کردن فعالیت‌های اینترنتی مهاجران نیز می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، مهاجران حاضر در آمریکا به‌هیچ‌عنوان چیزی به نام حریف شخصی نخواهند داشت.

این اطلاعات قرار است تا در فایل‌هایی با نام A-File یا فایل‌های مربوط به بیگانگان نگهداری شود. این اقدام بی‌شرمانه قرار است تا پیش از شروع رسمی، به‌صورت آزمایشی آغاز شود و بر اساس ادعای وزارت امنیت ملی این کشور، این قانون امری جدید نیست. این امر به این معنی است که اطلاعات کاربران پیش‌ازاین نیز شنود می‌شده است و دولت آمریکا هم‌اکنون این موضوع را رسانه‌ای کرده است.

بعد دیگر این ماجرا به رویکرد شرکت‌های میزبان این شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد. بدون شک بدون همکاری با این شرکت‌ها، چنین شنودی ممکن نخواهد بود ولی به نظر می‌رسد که غول‌های سیلیکون ولی برده‌های مطیعی برای دولت ترامپ هستند و برای از دست نرفتن سود خود حاضر به انجام هر کار کثیفی هستند.

این موضوع حتی با اعتراض و شگفتی قضات و وکلای آمریکایی روبرو شده است، برای مثال وکیل ارشد بنیاد الکترونیکی فرانتیر که آدام شوراتز نام دارد دراین‌باره می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم که وزارت امنیت ملی چه‌کار می‌کند و در این زمینه نگران هستیم.» جیل برانفمن نیز به‌عنوان یک متخصص حقوقی درزمینهٔ امور حریم شخصی دراین‌باره گفت: «این اقدام از نظر من احمقانه است. من کمتر قانونی را دیده بودم که در آن بین کسانی که در آمریکا به دنیا آمده‌اند و شهروندان آمریکایی که در خارج از این کشور به دنیا آمده‌اند، تفاوت قائل شود.»

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا