آموزش زبان انگلیسی در ایران فاجعه است !

 به گزارش سیناپرس به نقل از بامدیران، تا جایی که اگه انگلیسی بلد نباشیم حس بیسوادی بهمون دست میده. هر چقدر هم بخوایم باور داشته باشیم که به زبان انگلیسی نیاز نداریم بالاخره یه جایی گیر میوفتیم و میگیم ای کاش زودتر شروع کرده بودیم. تازه این جدا از کسانیه که برنامه تحصیل در مقاطع عالی و یا قصد خروج از کشور رو دارن و تازه متوجه میشن که تسلط به زبان انگلیسی چقدر براشون حیاتیه.

با اینکه همه مون از سال اول دبیرستان یادگیری زبان انگلیسی رو تو مدرسه شروع کردیم و احتمالا بخشی از زندگی همه مون توی کلاس های مختلف زبان سپری شده، ولی من هیچکدوم از دوستان و همکلاسی های قدیمم رو نمیشناسم که فقط با این نوع آموزش مقدماتی بتونن یه پاراگراف انگلیسی بنویسن یا در حد چند جمله بدون اشکال انگلیسی صحبت کنن. شاید مشکل از اینجا ناشی میشه که بر عکس کشور هایی مثل هند ، ژاپن ، مالزی و فیلیپین و … که انگلیسی به عنوان زبان دوم آموزش داده میشه، در مدارس ایران فقط برای رفع تکلیف زبان انگلیسی تدریس میشه. تا جایی که اساتید دانشگاه ما اعتراف میکنن آموزش زبان انگلیسی در ایران فاجعه است !

خلاصه اینکه برای خیلی از ما یادگیری زبان انگلیسی تبدیل به یک چالش بزرگ شده . تحقیقات نشون میده که هر کس بنابه شرایط فردی و شغلی که داره با بعضی از روش‌های آموزش زبان بهتر ارتباط برقرار میکنه. به همین دلیل در این مقاله بعضی از مؤثرترین روش هایی که برای یادگیری زبان انگلیسی وجود داره رو بهتون معرفی میکنم و بررسی میکنیم که برای هر فرد کدوم روش بهترین نتیجه رو میده و شخصیت یادگیری ما با کدوم نوع آموزش زبان بیشتر همخوانی داره .

 

۱- خودآموزی زبان با تمرکز بر لغات

ابزار آموزش:

کتاب های آموزش لغات مثل ۵۰۴ واژه و نرم‌افزارهایی مثل روزتا استون

روش آموزش:

روش روزتا استون به تقلید از شیوه آموزش زبان مادری ایجاد شده . این روش با ایجاد رابطه بین زبانی که میخواهید یاد بگیرید و تصاویر و اشیای آشنا ، لغات انگلیسی رو بهتون یاد میده . البته روش روزتا استون نسبت به کتاب های آموزش لغت غیر تصویری مثل ۵۰۴ و ۱۱۰۰ بهتر عمل میکنه .

 

شاید براتون جالب باشه که بدونین زبان انگلیسی از ۱,۰۱۹,۷۲۹  لغت تشکیل شده ولی حدود ۳۰۰۰ کلمه ی انگلیسی، تقریبا ۹۵ درصد از متون رایج انگلیسی (از جمله اخبار، وبلاگ ­ها، و غیره) را پوشش میده پس تعداد کل کلماتی که برای تسلط به مکالمات روزمره نیاز دارید خیلی کمتر از این حرفاست و حفظ تمام لغات این کتاب ها کار بیهوده ای به نظر میرسه .

میتونید کتاب های ۵۰۴ و ۱۱۰۰ رو از اینجا دانلود کنید و یه نگاهی بهشون بندازید

در روش روزتا استون و کتاب های آموزش لغات، گرامر بسیار کم آموزش داده می شه ؛ اما چون تکرار در این روش ها عامل اصلی یادگیری لغات است ، خود بخود گرامر های ساده در ذهن زبان آموز میمونه .

نکات مثبت:

یادگیری لغات به سرعت صورت میگیره (حداقل در ابتدای دوره) تصاویر به زبان آموزان کمک میکنه که لغات رو به خاطر بسپارند و تمرکز بر تکراره.

نکات منفی:

واژگان آموخته شده در این روش برای محصلین و مسافرین کارآمد نیستند. این روش به خاطر عدم وجود تاکید بر گرامر زبان آموزان را متمایل به  سندروم تارزانی (من تارزان ، تو جولی ) میکنه.

مناسب برای:

کسانی که در لغات انگلیسی ضعف دارن ولی بقیه جنبه های زبانی شون قویه مثل آمادگی برای آزمون لغت آیلتس

پرچمداران:

نرم افزار های روزتا استون ، وورد پال ، اور نایت و ووکب فیتنس

 
 

۲-     خودآموزی زبان با تمرکز بر گرامر

ابزار آموزش:

کتاب های خودآموز زبان

روش آموزش:

این کتاب ها در اول درس هاشون یه تعدادی کلمه یادتون میدن و بعدش با خرمنی از قواعد گرامری که باید همشون رو هم به خاطر بسپاری پوستت رو میکنن. این قواعد گرامری در روش های مختلف دوباره ترکیب میشن تا نکته گرامری به اعماق مغزت نفوذ کنه . درس های آموزشی بعدی بر پایه لغات اول درس قبلیه و گرامر های جدیده. تمرکز این روش بر خوندن و نوشتن به زبان انگلیسیه نه مکالمه و درک عبارات شنیده شده .

نکات مثبت:

اصول گرامری از ساده تا پیچیده آموزش داده میشه و زماانی که گرامر جدید رو یاد میگیرید ، ترکیب و استفاد صحیح عبارات جدید براتون آسون تر میشه .

نکات منفی:

نیاز به مقدار زیادی حفظ کردن طوطیوار از قواعد دستور زبان داره ، در ابتدا خسته کننده و اذیت کننده است و زبان آموزان رو با لغات کمی آشنا میکنه .

مناسب برای:

آزمون های زبان مدارس ، تعیین سطح آموزشگاه ها و بخش گرامر آیلتس و تافل

پرچمداران:

کتاب های آموزش گرامر آکسفورد و کتاب و نرم افزار گرامر های ضروری در زبان انگلیسی

 
 

۳-     شرکت در کلاس های آموزش زبان

ابزار آموزش:

کلاس‌های گروهی آموزشگاه‌های زبان

روش آموزش:

گروهی از زبان آموزان در کلاس هایی گرد هم می آیند ، درس ها به صورت معمول به واحد های تقسیم می شن که بر مهارت های درک زبان ( خواندن و شنیدن ) و مهارت های مولد زبانی( نوشتن و صحبت کردن ) تمرکز دارن  که در ترکیب با گرامر و واژگان موضوعی آموزش داده می شن .تاکید در این روش بر سرعت بخشیدن به آموزش زبان آموزان است .

نکات مثبت:

ایجاد مهارت های عمومی زبان آموزان ، زمانی که به خوبی صورت می گیرد ،زبان آموزان می توانند در موقعیت های مختلف از دانش زبانی خود استفاده کنند

نکات منفی:

از یه سطحی بالاتر ، پیشرفت در زبان بسیار کند صورت میگیرد ، کلاس ها اصولا بر پایه افراد میانی کلاس تنظیم می شود ، کسانی که پیشرفت زیادی دارند و کسانی که دانش کمتری دارند باید خودشان مسیرشان را دنبال کنند ، زمان کلاس ها در حالت عمومی مطابق با زمان بندی موسسه است و قابل تنظیم برای تک تک افراد نیست ، ترم های کلاس زبان طولانی و هزینه بر است . روزانه باید زمان و هزینه زیادی برای رفت و برگشت به کلاس صرف کرد.

مناسب برای:

علاقه مندان به زبان انگلیسی که وقت زیاد و یا برنامه بلند مدت برای یادگیری زبان انگلیسی دارند به خصوص دانش آموزان

پرچمداران:

کانون زبان ایران و دیگر موسسات آموزش زبان

 

 

 

۴-     استفاده از معلم خصوصی

ابزار آموزش:

معلمین زبان خصوصی خبره

روش آموزش:

یادگیری زبان انگلیسی با معلم خصوصی ( اساتید مجرب و کارآزموده ) یکی از مطمئن ترین شیوه های آموزش زبان به حساب میاد به این دلیل که معلم در ارتباط مستقیم با یک شخص یا یک گروه خاص در یک سطح آموزشی قرار میگیره و متناسب با نقاط قوت و ضعف زبان آموزان شیوه های آموزشی رو تغییر میده ، این کلاس ها معمولا اثر بخشی بالایی دارن و برای نیاز های خاص ( مثلا شرکت در امتحانات آیلتس و تافل یا خروج از کشور در بازه زمانی کوتاه مدت ) فوق العاده عمل میکنن .

 

البته زمانی که اسم معلم خصوصی به یمون میاد اولین سوالاتی که هر زبان آموز با شک و تردید میپرسه هزینه هر جلسه کلاس هست . درسته که در سالیان اخیر خیلی شنیدیم که فلان شخص با معلم خصوصی آیلتس ۶.۵ گرفت و رفت خارج ولی این رو باید  در نظر بگیریم که معلم خصوصی در کنار تلاش فوق العاده زبان آموز و با هزینه بالای آموزشی ؛ شما رو به نتیجه دلخواه میرسونه.

نکات مثبت:

مطالب و دروس کلاس زبان متناسب با سطح آموزشی زبان آموز برنامه ریزی میشه ، معمولا کلاس ها بر جنبه های مختلف آموزش زبانی تمرکز دارند و در زمان کوتاه تری نسبت به کلاس های عمومی به سرانجام میرسن.

نکات منفی:

هزینه بالای کلاس های خصوصی زبان و پر بودن وقت اساتید زبان مجرب و کارآزموده .

مناسب برای:

افرادی که با برنامه خاصی در زمان کم و بدون محدودیت مالی نیاز به یادگیری زبان دارند مثل کسانی که قصد عزیمت از کشور رو دارن و بدون محدودیت مالی در پی یادگیری زبان هستند و یا نیاز سریع به مدرک زبان دارن

پرچمداران:

اساتید با تجربه زبان که بصورت خصوصی کلاس برگزار می کنند

 

 

 

۵-     یادگیری زبان به روش غوطه وری

ابزار آموزش:

سفر به یک کشور انگلیسی زبان بدون دیکشنری و مترجم یا شرکت در تورهای آموزشی

روش آموزش:

مرحله اول : به یه کشور انگلیسی زبان سفر کنید یا در یک تور آموزشی شرکت کنید

 

مرحله دوم : سعی کنید که با افراد محلی ارتباط بر قرار کنید ، تصویر رسم کنید ، در شرایط سخت قرار بگیرید ، به سینما و تئاتر با زیان محلی برید ، رادیو گوش کنید و تلویزیون ببینید

مرحله سوم : یه دوست که فقط زبان انگلیسی رو بلده پیدا کنید

 

نکات مثبت:

هیچ نیازی به آموزش نیست ! یه تعدادی دیکشنری که فقط اول کار راتون بندازه ، این روش مجبورتون میکنه زبان اون کشور رو یاد بگیرید

نکات منفی:

متاسفانه شرایط سختی پیش خواهد اومد ، توانایی خوندن اصولا بیشتر به طول می انجامه

مناسب برای:

توریست ها و علاقه مندان به مسافرت و یا به اصطلاج بک پکر ها

پرچمداران:

اولی ریچارد و جرمی گنسبرگ

 

 

 

۶-     استفاده از روش آموزشی تعاملی مبتنی بر موبایل M-learning

ابزار آموزش:

یک موبایل هوشمند و اپلیکیشن‌های آموزش زبان مبتنی بر M-Learning

روش آموزش:

در روش M-learning بخش مهمی از یادگیری زبان از طریق تماشای ویدئوهای آموزشی صورت میگیره. این ویدئوهای آموزشی فضایی مشابه یک کلاس رو برای شما شبیه سازی می‌کنن و با بیانی ساده مطالب آموزشی را به بیننده منتقل میکنن.

 

از ویژگی‌های مهم این روش، مدت زمان کوتاه ویدئوهای آموزشی است که اون ها رو تبدیل به محتوایی ایده آل برای مشاهده در تلفن همراه و در ساعات مختلف شبانه روز میکنه. اصولا دلیل اینکه با این روش میشه زبان یاد گرفت اینه که شما رو به صورت مداوم در معرض آموزش های کوتاه و هدفمند انگلیسی قرار میده.

از مهمترین دستاوردهای آموزش زبان از این روش پیشرفت همزمان مهارت‌های گفتاری مثل لهجه و تلفظ صحیح واژگان با مهارت‌های درک مطلب و مهارتهای شنیداری و مکالمه است.

نکات مثبت:

در این روش کلیه مطالب در قالب موضوعات کاربردی دسته بندی شده و در خلال آموزش این موضوعات، نکات گرامری و واژگان وابسته نیز به زبان آموز آموزش داده میشه . در کنار آن ها زبان آموز میتونه از معلم خصوصی استفاده کنه و هر زمان و هر مکان که اراده کرد زبان یاد بگیره و هزینش نسبت به کلاس زبان خیلی خیلی کمتره

نکات منفی:

برای استفاده از این روش باید گوشی همراه هوشمند داشته باشی و برای دریافت محتوا نیاز به اینترنت داری

مناسب برای:

کسایی که دوست دارن تمام مهارت های انگلیسی رو خوب و سریع آموزش ببینند ،وقت رو هدر نمیدن چون ابزار آموزشیشون همراهشونه و هزینه های کلاس خصوصی براشون سنگینه

پرچمداران:

اپلیکیشن آموزش زبان  اکسین‌چنل (oxinchannel) به زبان فارسی

 

اپلیکیشن آموزش زبان اینووتیو (Innovative)

اپلیکیشن آموزش زبان اسپیکینپ پال (Speaking pal)

 
 

نتیجه گیری : کدوم روش برای من مناسب تر است ؟

پاسخ کوتاه اینه که همش بستگی به شخصیت آموزشی شما و اهدافتون داره! به قول لووتز مارتین نویسنده و پروفسور زبان شناس:

” من فکر میکنم هیچ روش قاطعی وجود نداره و روش ها از فردی به فرد دیگه و همچنین در یک فرد در طی زمان تاثیراتشون فرق میکنه ، مگر منبعی پیدا بشه که متناسب با زمان و مکان اطلاعاتش بروز بشه “

درسته که هیچ برنده‌ی قاطعی در بین روش ها نیست و هر کس باید روشی رو انتخاب کنه که بیشترین مطابقت رو با نیازها و شرایطش داره اما باید به این نکته دقت داشت که پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر امکاناتی رو در اختیار ما قرار داده که قبلا در دسترس نبودن و این میتونه قواعد بازی رو به طور کامل عوض کنه.

بعضی از متخصصین زبان مثل دیفرانزا اعتقاد دارن که خریدن کتاب های خودآموز پول هدر دادنه چون میشه از منابع رایگان استفاده بیشتری کرد. حالا چه با نظر ایشون موافق باشید و چه نباشید، منابع آنلاین رایگانی وجود داره که به عنوان ابزار اصلی آموزش و یا برای تکمیل روش‌های دیگه میتونید از اونها استفاده کنید از جمله:

  • کانال engvid در یوتیوب

  • کانال آموزش زبان در آپارات

  • ویدیو های آموزش زبان اکسین‌چنل

  • دوره‌های آموزش زبان BBC Language

  • دوره های آزاد MIT

  • Open University LeaningSpace

  • لایو موکا

 

توصیه‌ نهایی:

روش‌های جدیدی که مبتنی بر آموزش غیرحضوری هستن و شما میتونید از هر جا به اونها دسترسی داشته باشید به طور قطع میتونن یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری زبان انگلیسی در قرن ۲۱ باشن.

در جدول زیر پارامترهایی که برای بررسی هر روش مورد ارزیابی قرار دادیم رو برای شما خلاصه کردیم:

 

روش لغات

روش گرامری

کلاس زبان

غوطه وری

تعاملی

معلم خصوصی

قابلیت دسترسی در مکان ها و زمان‌های مختلف

۵

۵

۱

۱

۹

۱

زمان یادگیری

۳

۳

۳

۹

۵

۷

هزینه یادگیری

۹

۹

۳

۲

۸

۲

اثر بخشی بر جنبه های مختلف آموزش زبان

۳

۵

۶

۸

۶

۹

دریافت مدرک معتبر پایان دوره

۰

۰

۹

۰

۹

۳

میانگین امتیاز

۴

۴.۴

۴.۶

۴

۷.۳

۵.۵

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا