دشنه چاقی بر گرده بشریت

روز گذشته چاق ترین زن جهان به نام ايمان احمد عبدالعاطی (Eman Ahmed Abd El Aty) در شهر ابوظبی درگذشت. وی در اوایل سال جاری میلادی در شهر بمبئی هندوستان تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار داشته و تلاش می کرد تا اندکی از وزن خود را کاسته و به شرایط عادی بازگردد. چاق ترین زن جهان در شرایطی بر اثر عوارض ناشی از اضافه وزن درگذشت که تنها یک هفته از جشن تولد 37 سالگی وی گذشته و در بیمارستان برجیل شهر ابوظبی بستری بود.  

ایمان احمد عبدالعاطی از مشکلات مختلفی از جمله بیماری قلبی و اختلال در عملکرد کلیه رنج می برد که اصلی ترین عامل مرگ وی به شمار می رفتند. این زن که اصلیت وی مصری است در هنگام مراجعه به بیمارستان ویژه شهر بمبئی، در حدود 500 کیلوگرم وزن داشته و نام وی به طور رسمی به عنوان سنگین وزن ترین زن جهان ثبت شده بود.

ایمان احمد عبدالعاطی از مشکلات مختلفی از جمله بیماری قلبی و اختلال در عملکرد کلیه رنج می برد که اصلی ترین عامل مرگ وی به شمار می رفتند. این زن که اصلیت وی مصری است در هنگام مراجعه به بیمارستان ویژه شهر بمبئی، در حدود 500 کیلوگرم وزن داشته و نام وی به طور رسمی به عنوان سنگین وزن ترین زن جهان ثبت شده بود. وی در سال 2011 از شهر اسکندریه جهت دریافت خدمات پزشکی خارج شده و در کشورهای مختلفی همچون امارات متحده عربی، هندوستان و … تحت درمان های ویژه پزشکی از جمله جراحی های مختلف قرار گرفت. نتیجه اقامت 83 روزه وی در هندوستان و دریافت خدمات درمانی باعث شد که وزن این زن غول پیکر از 500 کیلوگرم به 171 کیلوگرم کاهش یافته و سپس به ابوظبی منتقل شد.

شاید مرگ این زن زنگ خطری را برای جامعه بشریت که به طور مفرطی در مسیر چاقی در حال گام برداشتن است بوده و سبب شود کمی در سبک زندگی خود تجدید نظر کنیم.  مطالعات جدید نشان می دهد افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی و تغییر رژیم غذائی انسان ها سبب افزایش شدید چاقی در جوامع شده است.  در این مطالعات 69 کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد از این میان، متوسط وزن و شاخص توده بدنی  مردم  56 کشور طی سال های گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است. لازم به توضیح است که در این مطالعات تنها کشورهای دارای شرایط عادی مورد بررسی قرار گرفته اند و کشورهائی که در گیر جنگ های داخلی ، خارجی و قحطی بودند، مورد مطالعه قرار نگرفته اند .

این مطالعات با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه اوکلند University of Auckland در کشور نیوزلند و موسسه ملی سلامت National Institutes of Health در ایالات متحده آمریکا انجام شده است و پژوهشگران دریافتند افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی و تغییر رژیم غذائی انسان ها ، اصلی ترین دلیل شیوع گسترده چاقی در جوامع انسانی است.

 افزایش زیاد دسترسی به مواد غذائی به میزان بیش از مورد نیاز مصرف روزانه ، علاوه بر بروز پدیده افزایش وزن ، موجب بالا رفتن بیش از حد دور ریز و اسراف مواد غذائی و و زباله های ناشی از آن شده است.

بر همین اساس مشخص شد در بریتانیا ، افراد به طور متوسط در طول روز 3 هزار و 428 کالری مواد غذائی دریافت می کنند که این میزان بیش از هفتاد درصد از مقدار مورد نیاز مصرفی در زنان بیشتر بوده و برای مردان نیز 37 درصد بیش از میزان منطقی مورد نیاز در طول روز است.

دانشمندان همچنین در این مطالعات دریافتند که افزایش زیاد دسترسی به مواد غذائی به میزان بیش از مورد نیاز مصرف روزانه ، علاوه بر بروز پدیده افزایش وزن ، موجب بالا رفتن بیش از حد دور ریز و اسراف مواد غذائی و و زباله های ناشی از آن شده است .

شیوع پدیده چاقی از این نظر دارای اهمیت است که به گفته پزشکان ، چاقی می تواند ضریب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در افراد افزایش دهد که برخی از این بیماری ها مرگبار هستند. بیماری هائی از قبیل دیابت، عوارض قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان، در افراد چاق بیشتر بروز کرده و مشاهده می شوند.

از سوی دیگر تغییر نحوه زندگی و الگوهای تغذیه انسان در دهه های گذشته سبب افزایش سطح چاقی در بین جوامع مختلف شده است و در این میان مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که دو کشور آمریکا و کانادا دارای بیشترین تعداد کودکان دارای اضافه وزن در سطح دنیا هستند و البته میزان شیوع چاقی در بین کودکان ایالات متحده آمریکا بیش از کشور کانادا است. کودکان مبتلا به اضافه وزن در معرض خطرات ناشی از کاهش سطح سلامت هستند که عمده ترین این معضلات عبارتند از افزایش فشار خون و سطح کلسترول ، تغییرات غیر عادی در سطح قند خون  و استرس های روانی و  معضلات اجتماعی .

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده ، شیوع چاقی در دهه های گذشته تنها مربوط به کودکان نبوده و این موضوع در بین افراد بالغ و بزرگسالان نیز مشهود است. بر اساس آمارهای رسمی؛ در حال حاضر تعداد زیادی از کودکان چاق در دنیا وجود دارند و این آمار تا سال 2025 میلادی به رقم 268 میلیون نفر خواهد رسید که می تواند هشداری جدی برای جامعه انسانی محسوب شود.

از سوی دیگر طی سال های گذشته در کشور ایران نیز شاهد رواج اضافه وزن و چاقی بوده و اگرچه این میزان به اندازه آمارهای کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا و کانادا نیست اما بررسی نوع تغذیه و مصرف بسیار زیاد فست فودها، نوشیدن میزان زیادی نوشابه و نوشیدنی های شکردار در کنار سبک زندگی فاقد تحرک و ورزش نشان می دهد جامعه ایرانی نیز با سرعتی زیاد در مسیر چاقی و اضافه وزن حرکت کرده و اگر هم اکنون در سطح کلان تصمیم گیری و سیاست گذاری های مناسب انجام نشده و خانواده نیز با فرهنگ سازی تصمیم به استفاده از رژیم غذائی سالم و داشتن تحرک بدنی و ورزش نگیرند، طی سال های آینده شاهد مشکلات متعددی خواهیم بود که گریبانگیر جامعه ما خواهد شد.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا