از پژوهش تا مراقبت های بهداشتی

فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در اواخر دهه 2000 میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ 25 سپتامبر (3 مهر) را رسما به نام روز جهانی داروسازان (World Pharmacists Day) نامگذاری کرد.

در ایران، پنجم شهریور – روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی – به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است. زکریای رازی کتاب های متعددی در زمینه داروسازی نوشته که از آن جمله می توان به "قرابادین" اشاره کرد؛ این کتاب درخصوص داروهای ترکیبی است که برای بیماری های مختلف کاربرد داشته و در آن، داروها بر پایه نوع بیماری تنظیم شده اند.

شعار روز جهانی داروسازان 2017

از پژوهش تا مراقبت های بهداشتی: دکتر داروساز در خدمت شماست (From research to healthcare: Your pharmacist is at your service) به عنوان شعار روز جهانی داروسازان 2017 تعیین شده است.

(تصویر: FIP)

دکتر کارمن پنا (Carmen Peña) رئیس فدراسیون بین المللی داروسازی گفت: این موضوع از آن جهت انتخاب شد که منعکس کننده مشاغل متعدد در حرفه داروسازی است که با سلامت عمومی جامعه در ارتباط هستند. از پژوهش و توسعه دارو، تا آموزش داروسازان آینده و متخصصان علوم دارویی، همگی با سلامت مردم و جامعه در ارتباط هستند.   

پنا خاطر نشان کرد: براین نکته تأکید می کنیم که داروسازان، ستون و پشتوانه مراقبت های بهداشتی در زمینه های مختلف هستند. مراقبت از بیماران با شناسایی مسائل بهداشتی مردم و توسعه داروها، سیاست گذاری و آموزش (مردم) آغاز می شود و داروسازان در ابتدای این مسیر قرار دارند.

اعضای FIP در سراسر جهان، با گرامیداشت روز جهانی داروسازان، ارزش حرفه داروسازی و تأثیر مستقیم آن بر بهبود سلامت جامعه را به عموم مردم و مسئولان، یادآوری می کنند.

شخصی سازی درمان با هوش مصنوعی و داروهای هوشمند

بیمار مبتلا به سرطان در بیمارستان دانشگاهی توکیو تحت درمان قرار گرفت، اما هیچ نشانه ای از بهبودی در وی مشاهده نشد. علائم بیماری به ابررایانه واتسون IBM داده شد و سیستم با تحلیل داده های انکولوژی مشخص کرد که این بیمار به نوع نادری از لوسمی مبتلا است. با تغییر روش درمانی، بیمار پس از یک دوره کوتاه از بیمارستان مرخص شد.

شخصی ‌سازی درمان شامل اتخاذ تدابیر درمانی ویژه و تجویز میزان داروی مشخص بسته به نوع بیماری هر فرد است. محققان ابراز امیدواری می کنند که با استفاده از نانوداروهای هوشمند و ابزارهای هوش مصنوعی برای کشف دقیق علت بیماری (AI)، مسیر درمان بیماری ها طی چند دهه آینده با تحول چشمگیری مواجه خواهد شد.

جایگاه ایران در صنعت داروسازی

به گفته محسن ناصری، استاد دانشگاه و متخصص طب سنتی ایران، موفقیت های نخبگان داروسازی باعث شده است که ایران با 150 شرکت داروسازی و 18 دانشکده تخصصی، رتبه نخست در منطقه و رتبه دهم تولید دارو در دنیا را کسب کند. ایران برای پیشرفت این صنعت، ظرفیت بسیار مناسبی از تعداد دانش آموختگان و نخبگان را داراست و سرمایه گذاری در صنایع دارویی، به صادرات دارو منجر خواهد شد.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: ایرنا / ajp / newscientist / fip.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا