کاهش ضریب هوشی کودک با تاخیر در درمان بیماری متابولیک ارثی

به گزارش دبیرخانه ششمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها، دکتر شهلا فرشیدی اظهار کرد: به ‌دلیل شایع بودن ازدواج‌های فامیلی در ایران، تقریباً از هر هزار و 500 تا 2 هزار نوزاد، یک نفر دچار بیماری‌های متابولیک ارثی است که به ‌دلیل عدم تشخیص به ‌موقع، در آینده با عوارض شدیدی روبه‌رومی‌شوند.

متخصص کودکان و فوق تخصص بیماری های متابولیک کودکان افزود: ضایعات شدید مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، فلج‌ عضلانی، مشکلات کبدی، سنگ‌ های ادراری، نارسایی‌های چشمی‌ مانند آب ‌مروارید و آب ‌سیاه و بیماری‌های قلبی از عوارضی هستند که برای کودکان مبتلا به این مشکل پدید می آید.
وی تصریح کرد: تأخیر در تشخیص و درمان بیماری های متابولیک بسیار خطرناک است به طوری که اگر در یک ‌سال اولیه تولد، بیماری کودک شناخته نشده و درمان آغاز نشود، حدود 50 درصد ظرفیت ضریب هوشی کودک کاهش می یابد و درمان وی در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
فرشیدی عنوان کرد: با توجه به این که بیماری های متابولیک یکی از موارد شایع نیازمند مشاوره ژنتیک است، بهتر است در مورد مشاوره ژنتیک و انواع آن بیشتر صحبت شود و تمامی زوجین حتی افرادی که با هم فامیل نیستند، قبل از ازدواج از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده کنند.
وی در خصوص ازدواج های فامیلی افزود: ازدواج افراد خویشاوند با یکدیگر، خطر خاصی از نظر احتمال بروز بیماری های ژنتیکی دارد و فقط مشاوران ژنتیک در این زمینه می توانند خانواده را راهنمایی کنند.
دبیر علمی ششمین کنگره کشوری مشاوره ژنتیک بیان کرد: در مشاوره ژنتیک پس از پرسش در خصوص بیماری ها و سوابق خانوادگی با کمک رسم شجره نامه ابتدا میزان ژن مشترک بین زوجین و سپس نحوه توارث بیماری در خانواده مشخص می شود.
وی افزود: بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک در بدو تولد کاملا طبیعی هستند اما به تدریج و به نسبت نوع بیماری و شدت آن علایم حاد یا مزمن نشان می دهند. پس حتی در موارد اختلال کبد، چشم و قلب نیز در سنین بالاتر باید این بیماری ها را درنظرگرفت.
ششمین کنگره کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها در روزهای10 و 11 آبان ماه سال جاری در سالن همایش های رازی برگزار می شود و مهلت ارسال مقاله به این سمینار تا پایان شهریورماه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا