واکنش فیروز نادری به سخنرانی ترامپ

فیروز نادری دانشمند ایرانی با سمت مشاور مدیریت در ناسا مشغول به کار است. او معاون پیشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی  بوده است که در فوریه سال ۲۰۱۶ بازنشسته شده است.  

این دانشمند ایرانی به دنبال سخنرانی اخیر دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد، در توئیتر خود نوشت: «ترامپ تهدید می‌کند که کره شمالی را نابود می‌کند اما به راه‌حل دیپلماتیک امیدوار است. آمریکا یک راه‌حل دیپلماتیک درباره ایران دارد اما مقابل اسرائیل و عربستان زانو زده است.»

سخنان ترامپ واکنش بسیاری از رسانه‌های معتبر جهانی را نیز برانگیخته است.

نشریه «تایم» سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را علیه ایران و برجام «وحشتناک» قلمداد کرد.

به نوشته تایم، دولت ترامپ هیچ بدیلی را ارائه نکرده است و هر گزینه دیگری مبنی بر خروج از برجام، تنها ایران را نسبت به ساخت سلاح هسته‌ای تحریک خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است تا ریسک یک رویارویی خطرناک و بی‌ثبات کننده را بپذیرد.

همچنین روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی اشاره می‌کند که ایران و اتحادیه اروپا سخنان ترامپ علیه برجام را «توهین آمیز» قلمداد کرده‌اند. این روزنامه می‌نویسد: «قدرت‌های اروپایی و ایران در تلاش هستند تا ترامپ را متقاعد سازند که توافق هسته‌ای تاریخی را حفظ کند. این در حالی است که ترامپ آن را شرم‌آور برای آمریکا قلمداد کرده است. به نظر می‌رسد تلاش‌های ترامپ برای کارشکنی در مسیر برجام، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه را به دفاع از برجام تحریک کرده است. مکرون گفته است که بدیلی برای برجام وجود ندارد و بهترین توافق احتمالی در دسترس بود. او روز پس از جلسه دوجانبه با ترامپ با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار داشت».

روزنامه «واشنگتن پست» نیز با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد نشان داد که او یک «ملی‌گرا» است. این روزنامه می‌نویسد: «سخنرانی او نمادی از ضدیت با جهانی شدن بود. او گفت که همکاری آمریکا با کشورهای دیگر در یک نهاد بین‌المللی چون سازمان ملل به معنای رها کردن حکومت خود به خارجی‌ها نیست. ترامپ همچنین از بوروکراسی جهانی و توافق‌های تجاری بین‌المللی انتقاد کرد. به طور کلی سخنرانی ترامپ تقویت‌کنندۀ گفتمان ناسیونالیستی خواهد بود. ترامپ یک ایدئولوژی ارائه داد که در اساسش خودخواهی موج می‌زد.»

سایت پولیتیکو نیز می‌نویسد: «به نظر می‌رسد ترامپ گوشش به حرف‌های رهبران جهان بدهکار نیست و کماکان مخالف برجام است. ترامپ همچنین سرنخ خاصی در مورد برنامه‌هایش ارائه نداد. نگرانی‌ها در میان دیپلمات‌های خارجی درباره رفتار ترامپ در قبال برجام افزایش یافته است. چین، بریتانیا، آلمان، روسیه و فرانسه باور دارند که اقدامات ترامپ علیه برجام تنها سبب آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد»

نشریه «نیویورکر» در گزارشی اشاره کرده است که دکترین ترامپ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دکترین «جنگ و تهدید» بود و در این باره نوشته است: «ترامپ دنیای دیوانه‌وار خود را آشکار کرد. او وعده نابودی کره شمالی در صورت استفاده آن کشور از تسلیحات هسته‌ای و موشکی‌اش را دارد. او از تغییر رژیم در ایران سخت گفت. ترامپ توافق هسته‌ای را شرم‌آور خواند و به طور ضمنی به متحدان اروپایی‌اش و شورای امنیت که حافظ برجام بوده‌اند توهین کرد. او خواستار استفاده از گزینه نظامی علیه ونزوئلا شد. برای نهادی چون سازمان ملل که بیش تر عادت به اظهارنظرهای دیپلماتیک دارد حرف‌های جنون‌آمیز ترامپ ناامیدکننده بوده است.»

به گفتۀ «رابین رایت»، خبرنگار نیویورکر که پیش‌تر با محمدجواد ظریف نیز مصاحبه کرده بود، اشاره می‌کند که تنها کسی که در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل از اظهارات ترامپ علیه برجام خشنود شد نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بوده است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا