سهم ایران از بازار8میلیارد دلاری زعفران تنها 300میلیون دلار است

چهل و چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی- تخصصی در حوزه تجاری سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان، با موضوع "طرح ملی توسعه گیاهان دارویی" عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد.

دکتر پیمان یوسفی آذر، مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی با اشاره به تاریخچه مرکز ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی حدود یکسال قبل تدبیر خوبی بکار برده و تصمیم گرفتند یک مجری برای حوزه گیاهان دارویی در وزارتخانه منصوب کنند. خوشبختانه تیم جوان و خوبی در وزارتخانه جمع گردید و حرکت براین اساس آغاز شد.

مشاور وزیر کشاورزی افزود: در حوزه گیاهان دارویی، این سیاست را اتخاذ کردیم که از فروش به سمت تولید برویم. باید اول از بازارها مطمئن باشیم و زمانی که بازار و فروش تثبیت شد، به تولید برگردیم. برنامه ملی گیاهان دارویی را نخست به سمت بازار برده و سعی کرده ایم که بازار را بدرستی شناسایی کنیم و در ادامه به سمت فرآوری و تولید بازگردیم؛ البته منظور این نیست که این بخش (تولید) متوقف شده است.

دکتر یوسفی آذر خاطر نشان کرد: دنیا در 50 سال آینده به سمت گیاهان دارویی، داروهایی گیاهی و محصولات طبیعی (natural products) می رود، اما اینکه ما کجای این صنعت قرار می گیریم، بستگی به خودمان دارد. کاری که در این بخش باید انجام دهیم، در 3 حوزه خلاصه می شود: نخست، تولید استاندارد و مطابق با معیارهای جهانی؛ دوم، بازارهای داخلی؛ سوم، فرآوری و تولید.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی افزود: اگر تولید استاندارد نداشته باشید، اجازه ورود به بازارهای جهانی نخواهید داشت. اصلی ترین هدفی که برای گیاهان دارویی در کشور تعیین کرده ایم، بازارهای جهانی است. در حوزه تولید، اولین و فوری ترین وظیفه ما، تولید استاندارد است. براین اساس، برنامه ملی گیاهان دارویی در کشور را تدوین کرده ایم که شامل بسته اجرایی، بسته حمایتی و بسته مالی است.

دکتر یوسفی آذر در خصوص بسته مالی گفت: این بسته 550 میلیارد تومانی با نرخ بسیار قابل قبول 6 درصد، حرکت انقلابی است که دولت آقای روحانی انجام داده و قابل تقدیر است. این وام در بخش های کاشت و داشت، فرآوری و بازار در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

ضرورت اصلاح نظام توزیع گیاهان دارویی

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی گفت: در بخش بازار، به دنبال اصلاح نظام توزیع گیاهان دارویی در کشور هستیم و تا زمانی که نظام توزیع داخل اصلاح نشود، حتی تولید استاندارد هم روی دست (تولیدکنندگان) می ماند. بازار ایران در حوزه گیاهان دارویی بسیار ضعیف است. در حوزه گیاهان دارویی، یک نظام توزیع سنتی به نام عطاری ها داریم که حتی از کارکرد سنتی 40-50 سال قبل خود هم خارج شده اند.

دکتر یوسفی آذر تأکید کرد: اگر می خواهیم بازار 80 میلیونی داخل کشور را راه بیندازیم، باید نظام توزیع به کشور معرفی کنیم. به دنبال جمع کردن عطاری ها نیستیم، اما می خواهیم فعالیت آنها را اصلاح کنیم؛ باید شرایط کسانی که متقاضی دایر کردن عطاری ها هستند، محل نگه داری و انبار داروهای گیاهی بدرستی مشخص شوند.

 Health Shop با وام های 6درصدی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: دومین برنامه بعد از اصلاح نظام توزیع، جایگزینی مدرن است. متقاضیان راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای Health Shop می توانند از وام با نرخ 6 درصد استفاده کنند. با راه اندازی این فروشگاه ها، می توانیم نظام توزیع مدرن گیاهان دارویی در کشور راه بیندازیم.

راه اندازی بانک اطلاعات دیجیتال گیاهان دارویی

دکتر یوسفی آذر گفت: 107 هزار هکتار زعفران کاری در کشور داریم و 95 درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم. بازار جهانی زعفران 8.2 میلیارد دلار است، اما سهم ایران از این بازار در سال گذشته تنها 286 میلیون دلار بود. در حلقه تولید (زعفران) هستیم، در حلقه فرآوری نیز تقریبا حضور داریم، ولی در حلقه بازار صفر هستیم.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: برای زعفران و گل محمدی که لیدر دنیا در تولید آنها محسوب می شویم، استراتژی جهانی سازی زعفران و گل محمدی را تدوین کرده ایم. در این استراتژی و طی 4 سال درصورت محقق شدن خواسته ها صادرات زعفران به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین در بخش زعفران به دنبال دو هدف یعنی افزایش عملکرد از 4-3 کیلو به 10 کیلو برای کاهش هزینه های تولید، برندسازی زعفران و حضور فعال تر شرکت ها برای صادرات زعفران و گل محمدی به کشورهای مختلف از جمله چین و استرالیا هستیم.

وی افزود: در حوزه فرآوری نیز به دنبال ایجاد صندوق گیاهان دارویی که اساسنامه آن آماده شده و پذیره نویسی عام این صندوق از طریق بورس  . در حوزه فرآوری هستیم.همچنین برنامه اجرایی ما آماده است تا شرکت هایی که تمایل به فعالیت در این بخش دارند را حمایت کنیم؛ این حمایت می تواند شامل حمایت ایجادی برای احداث یک کارخانه جدید یا حمایت توسعه ای برای اخذ استاندارد GMP باشد.

دکتر یوسفی آذر درخصوص بسته حمایتی گفت: این بسته می تواند تضمین کننده بسته اجرایی و بسته مالی باشد و اگر بسته حمایتی درست تنظیم نشود، شاید نتوانیم در بسته های دیگر موفق باشیم. در قالب بسته حمایتی قصد داریم تا از تولید داخل حمایت کنیم و مجوزهای صادرات گیاهان دارویی را برداریم تا شرایط صادرات در این بخش تسهیل شود،همچنین مالیات فعالان حوزه گیاهان دارویی داخل کشور را حذف کنیم.از سوی دیگر نیز به قوانین و آئین نامه ها نیاز داریم که برای این منظور، مشوق های صادراتی تهیه کرده  و بسته آموزشی با همکاری جهاد دانشگاهی را تدوین کرده ایم. این آموزش ها در سطح بین المللی و با همکاری متخصصان آلمانی در دو بخش آموزش کارشناسان دولتی و آموزش بخش خصوصی برگزار می شوند.

مشاور وزیر  کشاورزی درعین حال تأکید کرد: به دنبال راه اندازی بانک اطلاعات دیجیتال گیاهان دارویی در همه حوزه های کاشت، داشت و برداشت، فرآوری و مارکت در کشور هستیم.

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا