چه کسی توشیبا را خواهد خرید

شرکت توشیبا یکی از خوش‌نام‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های جهان است که به‌خوبی توانسته است تا در دنیای مدرن امروزی ما اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. با این وجود این شرکت برندهای زیرگروه زیادی نیز در اختیار دارد که به‌تازگی یکی از این برندها به نام وستینگ هاوس با مشکلات بزرگی روبرو شده است. این مشکلات به صورت مستقیم گریبان گیر شرکت توشیبا نیز شده‌اند. بدهی‌های به وجود آمده به‌اندازه‌ای زیاد بوده است که مسئولان سازمان اوراق بهادار توکیو اعلام کرده‌اند که درصورتی‌که توشیبا مشکل مربوط به نقدینگی خود را حل نکند، از این بازار بیرون گذاشته خواهد شد.

به همین دلیل نیز مسئولان این شرکت به دنبال راهکارهایی برای رفع این موضوع گشته و درنهایت به این نتیجه رسیدند که باید یکی از شاخه‌های کاری این شرکت را به فروش رساند. شاخه تعیین‌شده برای فروش نیز، بخش تولید تراشه‌های پردازشی توشیبا بوده است که ارزش آن نزدیک به 20 میلیارد دلار برآورد می‌شد. مسلما چنین شرایطی موجب می‌شود که قیمت کلی چنین پروژه باارزشی برای خریداران کاهش پیدا کند زیرا توشیبا مجبور به کسب نقدینگی در چند هفته آینده خواهد بود. به همین دلیل نیز قیمت کلی این شاخه برای فروش، 19 میلیارد دلار اعلام‌شده است.

نخستین شرکتی که برای خرید این شاخه تمایل داشته است، شرت وسترن دیجیتال است که در ایران با هارددیسک‌های خود به‌خوبی شناخته‌شده است. بااین‌حال رقم یاد شده برای هر شرکتی بسیار سنگین خواهد بود و حتی وقتی اپل برای خرید این شاخه تمایل خود را اظهار کرده است، بازهم نقدینگی کافی برای خرید آنی این شاخه را در اختیار نداشته است. دیگر شرکتی که به‌تازگی به این رقابت واردشده است نیز شرکت دل است ولی بازهم مشکل رقم بالای تعیین‌شده به‌عنوان قیمت این شاخه موجب شده است تا راه‌حل سومی در برابر خریداران قرار بگیرد.

شرکت‌های بزرگ خریدار این شاخه از توشیبا، عموما در یک کنسرسیوم ویژه به نام بین (BAIN) شده‌اند تا بتوانند این شاخه با ارزش را به صورت جمعی خریداری کنند. در این میان شرکت اپل حاضر به پرداخت رقمی بین 3 تا 4 میلیارد دلار شده است که می‌تواند 20 درصد از این شاخه را به آن‌ها اختصاص بدهد و سایر شرکت‌ها نیز سهم خود را از این خرید خواهند داشت. با توجه به شرایط به وجود آماده به نظر می‌رسد که رقم تهیه‌شده فاصله چندانی با 19 میلیارد درخواستی توشیبا ندارد و به‌زودی شاهد انتقال تراشه تولید تراشه پردازشی توشیبا به کنسرسیوم بین خواهیم بود.

نویسنده: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا