روز شعر و ادب فارسی

 شهریار سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان است که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد.

۲۷ شهریور را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند. وجه تسمیه این نام گذاری سالروز درگذشت شهریار شاعر شهیر کشورمان است.سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در سال ۱۲۸۵ در تبریز به دنیا آمد .شهریار از جمله شاعران سرآمد معاصر است که به زبان ترکی و فارسی شعر سروده است .

هیچ شاعری در تاریخ ادبیات ایران مثل شهریار نیست که اشعارش به ۱۰۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده باشد .شهریار شاعری است که به این نظلم تعلق دارد و باید بیشتر از این ها برای بزرگداشتش اهتمام شود .باید شهریار را به عنوان آخرین حلقه هزار سال شعر فارسی بدانیم .مهمترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام می باشد که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به حساب می آید .

خیلی از خاطرات تـلخ و شیرین شهـریار از کودکی تا امروز در هـذیان دل ، حیدر بابا ، مومیایی و افسانه شب مشاهده می شود .همچنین عـلاقـه به آب و خـاک وطن را استاد شهـریار در غـزل عید خون و قصاید مهـمان شهـریور ، آذربایـجان ، شـیون شهـریور و مثـنوی تخـت جـمشـید به زبان شعـر بـیان کرده است .

اسماعیل امینی شاعر معاصر و نویسنده ایرانی درباره استاد شهریار می گوید :استاد شهریار در سرودن شعر ترکی منحصر به فرد است .هیچکس در این زمینه در رده ی او نیست .اهمیت استاد شهریار در شعر فارسی و ترکی دو مقوله جداگانه است .

کسانی که زبان ترکی را خوب می دانند متوجه می شوند که شعرهای فارسی و ترکی او قابل مقایسه نیستند .شعرهای عاشقانه شهریار تحت تاثیر شاعران بزرگ سبک عراقی و بیشتر حافط است .

همچنین نوآوری های او در شعرهایش قابل توجه است .او در روزگاری شعر می گوید که شعر نو و پیشنهادهای نیما غزل فارسی را متحول کرده است .در شعر ترکی شهریار که دلبستگی بیشتری به آن دارم باید کار سبک شناسی انجام شود .

زیرا بسیاری از مجادلات ادبی که از گذشته تا امروز درباره شعر ترکی وجود داشته با کار سبک شناسانه در شعر بزرگانی چون استاد شهریار پاسخ مناسب خواهد یافت .

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا