کشف ابزار قدرت نمایی دایناسورها

دانشمندان دیرینه شناس در گزارشی که به تازگی در نشریه نیچر به چاپ رسیده اعلام کردند وجود زائده ای خاص در بدن برخی از گونه های دایناسورها اگرچه از جانور به خوبی در برابر شکارچیان قدرتمند حفاظت کرده و آنها را می ترساند اما این اندام کاربرد دیگری هم دارد.

بررسی دانشمندان نشان می دهد این زائده که در نگاه اول همانند ساختار زرهی است ابزار مهمی برای جفت یابی و انتقال حس قدرت و رقابت در میان سایر همنوعان بوده است.

دانشمندان با استناد به زوائدی از این دست بر روی فسیل 1300 کیلوگرمی دایناسوری موسوم به Borealopelta متوجه شده اند این اندامک در ظاهر امر دسته کمی از شاخ و سایر ساختار دفاعی و تهاجمی ندارد اما همزمان می توان به آن به عنوان ابزاری برای نمایش قدرت و حتی نوعی ابزار ارتباطی نگاه کرد.

این یافته توسط گروهی از دانشمندان موزه Royal Tyrrell کانادا ارایه شده است. کلب براون یکی از این دانشمندان است که می گوید: این اندامک می تواند نقش یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ را ایفا کند به طوریکه می توان برای آن عملکرد تبلیغاتی مختص به دایناسورها را تعریف کرد.

به طور کلی از روی بررسی فسیلها نمی توان به ابعاد دقیق ستون فقرات دایناسورها در زمان زنده بودنشان پی برد. همچنین بررسی ابعاد اندامکهای نرمی نظیر آنچه که در این مطالعه مورد نظر دانشمندان قرار گرفته با دقت بالایی امکانپذیر نیست.

اما فسیلی که دانشمندان در کانادا از سال 2011 مشغول بررسی آن بوده اند بازگوکننده رازهای زیادی است. این فسیل مربوط به دایناسوری است که حدود 110 میلیون سال پیش زندگی می کرده است.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا