چگونه ابرها با کمک لیزر بارور می‌شوند

 کلیه ابرهای اعم از ابرهای سرد و گرم طی فرایند میعان تشکیل می‌شوند. با رهاسازی هسته مصنوعی مانند ذرات " یدید نقره" به درون‌ابرهای سرد به‌عنوان هسته‌های انجمادی و با واردکردن مصنوعی ذرات نم‌گیر شبیه کلرید کلسیم یا کلرید سدیم در ابرهای گرم به‌عنوان هسته‌های میعان، می‌توان امکان تشکیل قطرک‌های بزرگ و سپس رشد آن‌ها از طریق برخورد هم‌آمیزی در این ابرها را فراهم کرد.

استخراج منابع آب جوی با کمک لیزر 

اثرات نامطلوبی که تغییر اقلیم و خشک‌سالی بر مناطق زیادی از جهان داشته است دانشمندان را بر آن داشته تا روش‌های گوناگونی را برای استحصال منابع آب جوی ابداع کند. یکی از این راه‌ها استحصال آب از طریق فن‌آوری نوین استفاده از لیزر است . 

در ابتدا ایده این فناوری زمانی مطرح شد که دانشمندان دریافتند ارسال یک پرتو لیزر ساخته‌شده از پالس‌های فوق کوتاه به درون هوا که به‌تدریج تحت پدیده فیلامنت سازی قرار می‌گیرد. 

مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن اطراف پرتو را یونیزه کرده و محیط پلاسمایی ایجاد می‌کنند که می‌تواند شرایط ایجاد هسته‌های میعان طبیعی را مهیا و یا تسریع کند. 

با این دریافت اولیه، محققان سراسر دنیا به‌ویژه محققان و فیزیکدانان اپتیکی کشورهای سوییس، آلمان، چین، ژاپن، فرانسه و ایالت متحده امریکا تحقیقات آزمایشگاهی گسترده‌ای را در خصوص کاربرد لیزر در میعان رطوبت و ایجاد قطرک و آزمایش اینکه آیا این فن می‌تواند منجر به رخداد بارش شود انجام دادند. 

آن‌ها ازنظر علمی هم در اتاقک ابر و هم در جو واقعی ثابت کرده‌اند ارسال پرتو لیزر به درون هوا می‌تواند تلنگری برای تشکیل قطرات آب بوده و فنی برای برانگیختن باران محسوب شود. 

دانشمندان تحقیقات آزمایشگاهی مفصلی در خصوص تأثیر پارامترهای مختلف جوی و یا لیزر بر نتایج به‌دست‌آمده در میعان ایجادشده در اثر لیزر انجام داده و ثابت کرده‌اند لیزرها می‌توانند فرصتی برای تولید هسته میعان مصنوعی محلی در امتداد پرتو خود فراهم کنند. 

باروری کلاسیک ابرها 

روش هسته سازی با لیزر با باروری کلاسیک ابرها که در آن مواردی مانند دی‌اکسید کربن، یدید نقره، مواد جاذب و یا مواد مشابه  پس از سوختن در ابر نقش هسته‌های میعان را ایفا می‌کنند متفاوت بوده و به عبارتی بر ایجاد ذرات تولیدکننده هسته‌های میعان که در برخی منابع به نانو ذرات معروف‌اند تاکید دارد. 

در حال حاضر گروه‌های علمی مختلف در سراسر دنیا در حال پردازش کمی امکان‌سنجی تولید باران با کمک لیزر و استقرار بزرگ‌مقیاس باشند که بنا به گفته آنان، نیازمند داده‌های آزمایشی بیشتر و کار تئوری و مدل‌سازی گسترده‌تر است. 

انصاری‌فرد معاون اجرایی ستاد لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، گفت: بنابر اهداف اصلی مبتنی بر ارتقاء نظام ملی و نوآوری، ارتقاء ارتباط با صنعت و توسعه فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار ملی همچنین به‌منظور گسترش روزافزون فناوری‌های جدید در عرصه تعدیل آب‌وهوا و استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود در تولید آب، ستاد لیزر با پیشنهاد مرکز علوم و فنون لیزر ایران مطالعات اولیه‌ای‌ای انجام دادند. 

معاون اجرایی ستاد لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی ادامه داد: پس از پیشنهادت اولیه در خصوص امکان استفاده از فناوری لیزر در مبحث بارورسازی ابرها، این ارتباط کاری با مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابرها وابسته به وزارت نیرو که از سال 1377 به‌عنوان تنها متولی استحصال منابع آب جوی در کشور و امکانات اجرایی موردنیاز، برقرار شد. و در حال حاضر جلساتی به منظور آزمون این کاربرد در ایران صورت گرفته است. 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا