مشکل اول تهران؛ آلودگی هوا

شهر تهران در حال حاضر گرفتار مشکلات عدیده‌ای از ترافیک و آلودگی هوا گرفته تا دسترسی‌های نامطلوب، محیط زندگی و طراحی شهری نامناسب و مشکلات دیگری مثل کمبود آب و … است.

به بهانه انتخاب شورای شهر و شهردار جدید تلاش می‌کنیم در چند روز پیش رو، هر روز به بررسی یکی از مشکلات جدی شهر تهران بپردازیم. از آن‌جایی که آلودگی هوا معضل مهم تهران است در ابتدا این مسئله  را بررسی می‌کنیم. پیش از این هم در یک پرونده به‌طور کلی به این موضوع پرداخته بودیم.

 

آلودگی هوا

امروز کسی نیست که اگر از او بپرسید، شهر تهران دارای چه مشکلاتی است، به آلودگی هوا اشاره نکند. حال که در روزهای گرم سال این مشکل فراموش شده است، بد نیست یادمان باشد، هوا به زودی سرد و چتر وارونگی برسر تهران پهن خواهد شد. بنابراین حل مسئله آلودگی هوا باید از اولویت‌های شورای شهر و شهردار جدید تهران باشد.

اما حل مسئله به این آسانی‌ها نیست، بخشی از حل این مسئله در ید قدرت شهردار و شورای شهر تهران است و بخش دیگری از دست آن‌ها خارج است، اما از شورای جدید شهر تهران انتظار می‌رود، مشکلاتی را که می‌تواند حل کرده و البته برای حل بقیه مشکلات با مسئولان کشور وارد مذاکره شود.

نخستین گام برای حل مشکل آلودگی هوا در تهران، توسعه حمل و نقل عمومی به جای اتوبان‌کشی و تونل‌زنی به سبک شهردار گذشته است. ساخت تونل‌ها و پل‌هایی مثل تونل صدر با هزینه‌های هنگفت به جای توسعه حمل و نقل عمومی مثل مترو یکی از اشتباهات راهبردی برای کاستن از مشکلات است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد، که در جلسه انتخاب شهردار تهران، حسین مرعشی از کاندید‌اهای این سمت گفت به دلیل علاقه مردم تهران به خودروی شخصی، می‌توانیم برای ساخت اتوبان‌های جدید سرمایه جذب کنیم. طرح این مسئله در حالی که تهران در حال خفگی بر اثر آلودگی هوا است، اعتراض منتخبان شورا را در پی نداشت.

به همین دلیل باید بارها و بارها بر این نکته تاکید کرد، که اگر امروز مردم تهران علیرغم ساعت‌ها گیر کردن در ترافیک و تحمل هزینه هنگفت و نبود جای پارک مناسب ماشین شخصی را ترجیح می‌دهند، به دلیل کم عقلی آن‌ها نیست، بلکه به دلیل عدم توسعه حمل و نقل عمومی درخور شهر تهران است.

آلودگی هوا در شهر تهران دلایل دیگری هم دارد که بعد در بخش توسعه بی حساب و کتاب شهر تهران به آن‌ها خواهیم پرداخت، بیش جمعیتی و راهکارهای مقابله با این مسئله از جمله راه حل‌های مسئله آلودگی هوا و ترافیک هم خواهند بود.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا