ایران در شرف اخراج از اتحادیه بین‌المللی ریاضی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی دهقان روز سه‌شنبه، 31 مرداد در افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، عنوان کرد: انجمن ریاضی ایران در شرف اخراج از اتحادیه بین‌المللی ریاضی است و تا پایان شهریورماه فرصت داریم بدهی خود را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: به دلایل مشکلات مالی انجمن ریاضی ایران و عدم پرداخت حق عضویت در اتحادیه بین‌المللی ریاضی، انجمن ریاضی ایران در شرف اخراج از این اتحادیه است و تا پایان شهریورماه مهلت 6 ماهه آنان به پایان می‌رسد، البته مقرر شده مبغلی برای پرداخت حق عضویت کمک شود که هنوز اجرایی نشده است.

دهقان در ادامه با اشاره به مرحوم «مریم میرزاخانی»، نابغه ریاضی ایران گفت: میرزاخانی یکی از انسان‌های بزرگی بود که در طول حیاتش موجی بزرگ به ارتفاع عرض زندگی خود ایجاد کرد و جامعه را نه تنها بعد از مرگ خود بلکه سال‌ها و بسا قرن‌ها متأثر ساخت.

وی با بیان اینکه جامعه ریاضی باید از این فرصت استفاده کند، ادامه داد: به یقین میرزاخانی‌های زیادی در جامعه ما زندگی می‌کنند که باید آنها را بشناسیم و از موج‌های ایجاد شده توسط آنها بهره ببریم و نگذاریم استعدادهایشان از دست بروند.

رئیس انجمن ریاضی ایران تصریح کرد: زندگی این نابغه ریاضی نه تنها بر روی جامعه علمی اثرگذار بود، بلکه جامعه علمی زنان و جامعه علمی کشور را نیز متأثر ساخت و موجب انگیزه برای حرکت همه‌جانبه علمی کشور شد.

دهقان تصریح کرد: انتظارات زیادی بعد از فوت این نابغه وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم جایزه‌ای 20 هزار دلاری به نام مرحوم میرزاخانی به نفر اول مسابقات ریاضی اختصاص پیدا کند، چرا که او صاحب دو مدال طلای ریاضی در کشور بود، نجفی شهردار کنونی تهران هم در این مسابقات مدال طلا کسب کرده است.

وی اضافه کرد: در کشور با کمبود مکان برای برگزاری کنفرانس‌های علمی مواجه هستیم، پس بهتر است ساختمانی به نام میرزاخانی تأسیس شود تا بسیاری از برنامه‌های علمی و بین‌المللی کشور در این ساختمان برگزار شود.

رئیس انجمن ریاضی ایران با اشاره به اینکه خانواده میرزاخانی علاقه‌ای به اسطوره شدن دختر خود ندارند، خاطرنشان کرد: به منظور ماندگاری نام پروفسور میرزاخانی باید مجتمع‌هایی شامل سالن، کلاس و اماکن مرتبط تحت عنوان «مریم میرزاخانی» تأسیس شود؛ البته در همدان هم قرار است ساختمانی به نام او ثبت شود.

دهقانی اظهار کرد: به لطف مدال فیلدز این نابغه بزرگ، ایران جزء 6 کشور اول دنیا در رشته ریاضی قرار گرفته و در بین کشورهای جهان برجسته شده به طوریکه این مدال در حد مدال نوبل است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات فعلی ریاضی کشور استقبال کم دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها از این رشته بوده و وضعیت به گونه‌ای است که از سال 90 تا کنون میزان شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی حدود 15.9 درصد کاهش پیدا کرده و بیشتر به سمت رشته‌های تجربی و پزشکی سوق پیدا کرده‌اند.

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه خیلی از کسانی‌که در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند بی‌انگیزه هستند، اضافه کرد: متأسفانه کنکوری‌ها بیشتر به جای اینکه به صورت استدلالی در ریاضی عمل کنند، به سمت مهارت‌های تست‌زنی سوق یافته‌اند که این موضوع موجب کاهش سطح علمی ورودی‌های ریاضی شده است.

وی، کاهش کیفیت ورودی‌های مقاطع مختلف تحصیلی ریاضی، افزایش کمیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی ریاضی و عدم تضمین آینده شغلی آنان را از دیگر مشکلات ریاضی کشور دانست.

دهقان تصریح کرد: بولتن انجمن ریاضی ایران، ژورنال انجمن ریاضی ایران که در حال پیگیری است، خبرنامه انجمن که تغییرات زیادی داشته و بخشی از آن به مرحوم میرزاخانی تعلق گرفته و مجله فرهنگ و اندیشه از انتشارات ادواری انجمن هستند و واژه‌نامه انجمن تا قبل از مهرماه امسال به انتشار می‌رسد.

وی از پر شدن ظرفیت کنفرانس‌ها توسط استان‌های کشور تا سال 1403 خبر داد و خاطرنشان کرد: استان‌هایی که قصد میزبانی دارند، باید حداقل 4 سال قبل درخواست خود را ارائه دهند.

دهقان با بیان اینکه در طول سال، 10 همایش ریاضی برگزار می‌کنیم، عنوان کرد: مسابقات ریاضی از 18 تا 20 شهریورماه در شهرکرد برگزار می‌شود و در این مسابقه 40 تیم از سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا