بازار ماهواره‌های کوچک توانایی عبور از هر حبابی را دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، در حاشیه‌ی 31امین کنفرانس ماهوار‌های کوچک که اوایل ماه جاری برگزار شد، جلساتی در مورد مسائل اقتصادی و کسب و کار ماهواره‌های کوچک شکل گرفت و در این مورد صحبت شد که با وجود اشباع سرمایه‌گذاری در صنعت ماهواره‌های کوچک که در نهایت منتج به ادغام شرکتها خواهد شد، این صنعت در معرض خطر از هم پاشیدن نیست.

رندی سگال (Randy Segal) از اعضای ارشد شرکت حقوقی Hogan and Lovells می‌گوید: «به نظرم وجود ماهواره‌های کوچک و حرکت از ماهواره‌های بزرگ به سمت این ماهواره‌ها، حباب نیست و امری پایدار خواهد بود.» وی اعتقاد دارد با توجه به زمان اندک توسعه و توانایی تطبیق با انواع تکنولوژی، کاربردهای این ماهواره‌ها رو به افزایش است.

این کاربردها همچنین توجه سرمایه‌گذاران بزرگ را نیز جلب کرده و بودجه‌های آنها را به سمت شرکتهای نوپایی که قصد دارند ماهواره‌های کوچک را برای اهداف مختلفی از تصویربرداری تا ردیابی توسعه دهند، سرازیر کرده است. البته از افزایش سرمایه‌گذاری در شرکتهای مربوطه که از داده‌های تهیه شده توسط ماهواره‌های کوچک استفاده می‌کنند یا در زمینه‌ی پرتاب آنها فعل هستند نیز نباید غافل شد.

سیگال می‌گوید با وجود اینکه این صنعت، خود یک حباب در معرض ترکیدن نیست، نمی‌تواند تمامی این شرکتهای در حال ظهور را پشتیبانی کند. وی افزود: «استارت‌آپهایی که در این زمینه فعال هستند روز به روز بیشتر می‌شوند و یک حباب بزرگ را به وجود آورده‌اند. فکر می‌کنم ادغام بزرگی در راه است که خیلی از شرکتها در آن موفق می‌شوند و خیلی از شرکتها از ادغام شدن جا می‌مانند.»

استیگار ثورانا (Stig-Are Thrana) مدیر شرکت خدمات ماهواره‌ای کنگزبرگ (Kongsberg) می‌گوید این شرکت از چند سال پیش تصمیم گرفته که با وجود احتمال حباب بودن صنعت ماهواره‌های کوچک، از شرکتهای فعال در این زمینه حمایت کند. وی افزود: «حتی اگر این صنعت یک حباب باشد، ما فرض می‌کنیم سرمایه‌ی خود را در راه تحقیق و توسعه خرج کرده‌ایم.»

شرکت سیستم‌های نانوماهواره‌ای تیواک (Tyvak) که بر خلاف شرکتهای دیگر از دریافت بودجه‌های سرمایه‌گذاران اجتناب کرده اعتقاد دارد که روند رشد شرکت باید به آرامی صورت گیرد تا پایدارتر باشد. مارکو ویا (Marco Villa) رییس این شرکت می‌گوید: «بازگشت سرمایه در این روش بسیار بیشتر از زمانیست که در آغاز کار مقدار زیادی پول دریافت کنیم و بعد تصمیم بگیریم که قصد جه کاری داریم. از این رو توصیه‌ی من برای شرکتهای دیگر این است که صبور باشند و در رشد شرکت ماهواره‌های کوچک خود عجله نکنند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا