هوش مصنوعی؛ اصلی ترین تهدید بشریت

در روزهای اخیر دنیای سیاست شاهد تنش های بی سابقه و وخیمی بین ایالات متحده آمریکا و کره شمالی بود که این موضوع موجب افزایش احتمال درگیری نظامی و وقوع جنگ هسته ای بین دو کشور شده است. بسیاری از مردم جهان با نگرانی این رویدادها را تعقیب کرده و ترس از یک جنگ تمام عیار هسته ای موجب نگرانی بسیاری از انسان ها شده است.

ایلون ماسک در توئیت جدید خود اعلام کرد اگر تا کنون درباره هوش مصنوعی و امنیت حوزه مربوط به توسعه و استفاده از آن نگران نبوده اید، وقت آن است که احساس نگرانی کنید. خطر هوش مصنوعی و گسترش آن به مراتب تهدید کننده تر و مهم تر از خطر کره شمالی است.

در این میان اما ایلون ماسک بنیان گذار شرکت های پیشرو و مشهوری همچون تسلا موتورز و اسپیس ایکس اعلام کرد خطر کره شمالی و جنگ هسته ای برای بشریت بسیار کمتر از خطری است که مردم را از سمت هوش مصنوعی تهدید می کند.

وی که این پیام را از طریق توئیتر منتشر کرد در توضیح مساله فوق افزود: «اگر تا کنون درباره هوش مصنوعی و امنیت حوزه مربوط به توسعه و استفاده از آن نگران نبوده اید، وقت آن است که احساس نگرانی کنید. خطر هوش مصنوعی و گسترش آن به مراتب تهدید کننده تر و مهم تر از خطر کره شمالی است.» وی در این توئیت از یک عکس نیز استفاده کرده بود که روی آن عبارتی  با مضمون «در پایان، ماشین ها پیروز خواهند شد.» درج شده بود. هدف ایلون ماسک از ارائه پیام فوق، اشاره به رشد و توسعه هوش مصنوعی و پیروز شدن نهائی این فناوری بر بشریت است.

زمان انتخاب این پیام از سوی ایلون ماسک بسیار جالب توجه است زیرا دقیقا در زمانی که دانلد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی هفته گذشته به طور رسمی یکدیگر را تهدید کرده و نمایش قدرت نظامی دادند، افکار عمومی در جهان نگران وقوع جنگی هسته ای است و در همین راستا دولت کره شمالی با انتشار بیانیه ای رسما از طراحی نقشه ای برای هدف قرار دادن پایگاه های نظامی آمریکا در گوام خبر داد.

در این شرایط ایلون ماسک با انتشار پیام معنا دار خود تلاش می کند تا بر اهمیت و خطر هوش مصنوعی تاکید کرده و بی خبری افکار عمومی از این تهدید را پر رنگ کند. این مخترع میلیاردر و کار آفرین  پیش از این بارها نسبت به خطر هوش مصنوعی و نیاز به انجام اقداماتی پیشگیرانه در این حوزه پیش از از دست رفتن زمان و دیر شدن، تاکید کرده بود. در ماه جولای سال جاری میلادی نیز وی در نشست تابستانی انجمن ملی فرمانداران ایالات متحده آمریکا از قانونگذاران درخواست کرده بود تا پیش از دیر شدن و از دست رفتن زمان نسبت به وضع قوانینی مناسب در این حوزه اقدام کنند. به اعتقاد ایلون ماسک این واکنش ها باید پیش از جدی شدن تهدید هوش مصنوعی علیه بشریت وضع شده و از بروز مشکلات جدی در این حوزه پیشگیری کند. وی همچنین در سال 2014 میلادی نیز به طور رسمی اعلام کرده بود که هوش مصنوعی مهم ترین خطری است که هستی و حیات بشریت را تهدید می کند.

فاطمه کردی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا