شرکت‌های دانش‌بنیان به همکاری دعوت می‌شوند

به گزارش سیناپرس و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران ۶۱ دارو را در اولویت ملی خود دارد، گفت: «از این تعداد ۲۹ دارو در مراحل مختلف تولید (قبل از نهایی شدن) قرار دارند.»

او افزود که از این تعداد، ۲۰ قلم تولید شده‌اند، ۲۹ قلم در حال تولید هستند و ۱۲ قلم باقی‌مانده هنوز در مرحله صفر قرار دارند که برای تولید این 12 قلم، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

قانعی گفت که ۱۲ داروی تولیدنشده مشخص هستند و لیست آن‌ها را در اختیار داریم، اما هنوز هیچ شرکت دانش‌بنیانی برای تولید آن‌ها اعلام آمادگی نکرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی در ادامه افزود: «برای تولید 12 داروی باقی‌مانده از این لیست از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و این شرکت‌ها می‌توانند آمادگی خود را برای تولید این داروها به ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کنند.»

زیست‌داروها یا داروهای بیولوژیک (Biopharmaceutical) داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌های سوماتیک، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌کننده، شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها به شمار می‌روند.

این دسته از داروها که از داروهای سنتزشدۀ شیمیایی متمایز هستند، مبتنی بر پروتئین مشتق‌شده از سلول‌های زنده کشت‌شده در آزمایشگاه هستند. زیست‌داروها توسط تزریق وارد بدن می‌شوند. با ظهور تکنیک‌های بیولوژیک مولکولی مدرن و به‌روز، استفاده از آن‌ها در طب در دهه گذشته فوق‌العاده افزایش پیدا کرد، اگرچه از زیست‌داروها برای درمان بیماری بیش از ۱۰۰ سال است که استفاده شده است.

زیست‌داروها با داروهای سیستمیک سنتی که بر کل سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند، متفاوت هستند. در واقع بیولوژیک‌ها قسمت‌های خاصی از دستگاه ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند.

هم‌اکنون تعداد محصولاتی که با فرآیند بیوتکنولوژی در ایران تولید می‌شود حدود 20 محصول است. شرکت‌های دارویی ایرانی با فناوری بیوتکنولوژی، محصولات دارویی را تولید و به بازار دارویی کشور عرضه می‌کنند. بیشتر فرآورده‌های بیوتکنولوژیک که در بازار دارویی ایران وجود دارد از طریق تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.

غزال غضنفری