حق فروش پایان‌نامه‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است

وحید احمدی، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، ضمن اشاره به این موضوع که مراکز دانشگاهی تأمین بودجه و اعتبار پایان‌نامه‌ها را برعهده دارند گفت که حق مالکیت فکری پایان‌نامه‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است و بر همین اساس، دانشگاه‌ها می‌توانند پایان‌نامه‌ها را در اختیار صنعت یا افراد بگذارند و درواقع آن‌ها را بفروشند.

او تأکید کرد که مراکز دانشگاهی تنها در ازاء تأمین حق مالکیت فکری پایان‌نامه، حق دارند که آن را در اختیار صنعت و افراد قرار دهند.

احمدی در ادامۀ توضیحات خود گفت که مسئلۀ حق نگهداری و فروش پایان‌نامه‌ها در همه جای دنیا بر همین روال است. به عبارتی دیگر، تمام دانشگاه‌های دنیا چنانچه بودجه و اعتبار پایان‌نامه‌ها را تأمین کنند، صاحب حق مالکیت فکری پایان‌نامه شناخته می‌شوند و می‌توانند پایان‌نامه را به افراد و یا صنایع بفروشند.

او افزود که معمولاً اساتید پایان‌نامه‌ها هم در این حق مالکیت سهیم هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم فروش پایان‌نامه را مانند فروش پتنت دانست و در همین راستا تأکید کرد که چنانچه دانشجویان قصد استفاده از یک پایان‌نامه را برای ارائه به دانشگاهی دیگر داشته باشند، فروش پایان‌نامه غیرقانونی محسوب شده و مور پیگرد قرار می‌گیرد، اما دانشگاه‌ها با کسب حق مالکیت فکری پایان‌نامه‌ها، اجازه دارند که آن‌ها را به فروش برسانند.

به گفتۀ معاونت وزارت علوم، انتظار این وزارتخانه از پایان‌نامه‌های انجام‌شده در مراکز دانشگاهی این است که محتوای آن‌ها راهگشای حل مشکلات در صنعت کشور باشد و به‌عنوان مبانی تحقیقاتی در جهت پیشبرد اهداف علمی جامعه مورد استفاده قرار گیرند و به رفع مسائل و چالش‌های جامعه کمک کنند

احمدی در همین راستا یادآوری کرد که قاتچنون قرارگرفتن همۀ پایان‌نامه‌ها روی سامانۀ ایرانداک، توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و بر اساس آن متقاضیان با حفظ حق مالکیت می‌توانند به پایان‌نامه‌ها دسترسی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در پایان به موضوع انتشار عکس تعدادی از پایان‌نامه‌ها در دانشگاه اصفهان اشاره کرد و به مردم اطمینان داد که وزارت علوم در همکاری با دانشگاه اصفهان پیگیر این موضوع خواهد بود و نتایج پیگیری‌های خود را اطلاع‌رسانی خواد کرد.

 

گزارش: بهاره صفوی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا