جهاددانشگاهی طرح های ملی در حوزه علوم انسانی را پیش می برد

به گزارش سیناپرس، صالحی مدیر کل دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر در گفت و گو  با روابط عمومی جهاددانشگاهی اظهار کرد :این دفتر متناسب با جایگاهش در نظام سلسه مراتبی و عملکردی جهاددانشگاهی ، عمدتا از وظایف و نقش راهبری ،حمایت و پشتیبانی از فعالیت های واحدهای صف ( واحدهای دانشگاهی و پژوهشکده ها و…) برخوردار است . شاید کلیدی ترین نقش این دفتر و دفاتر مشابه ، همکاری با واحدهای صف،  برای شناسایی و انتخاب زمینه فعالیت مناسب است. این امر نقطه آغاز همه اقدامات بعدی است. انتخاب زمینه فعالیت ها باید معطوف به حل یک مشکل و رفع یک نیاز اساسی  بالقوه یا بالفعل  که از سوی سایر مراجع علمی و تخصصی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند یا به آن نپرداخته اند ، باشد و در عین حال که از شان علمی و تخصصی برخوردار هستند با ارزش یا استراتژیک باشند .
وی افزود: از این رو شناسایی چالش ها و نیازهای انسانی ، توسعه و تقویت فعالیت های نیازسنجی و بسترسازی جهت همکاری با نهادهای علمی و اجرایی در اولویت های کاری این دفتر قرار می گیرد. به تبع آن مسایلی مانند ایجاد و تقویت ساختارهای تشکیلاتی مناسب، مدیریت، برنامه ریزی،  تشکیل شبکه های علمی و کنسرسیوم های تخصصی تقسیم کار تخصصی و غیره نیز از سایر فعالیت های این دفتر محسوب می شود.
وی گفت : علی رغم وجود مراکز علمی – تخصصی مختلف در این حوزه، جهاددانشگاهی با بهره گیری از ساختارهای علمی و تخصصی متعدد نظیر یک پژوهشگاه، 4 پژوهشکده مستقل و در مجموع  65 گروه پژوهشی و مرکز خدمات تخصصی ، توانسته است با انجام فعالیت های پژوهشی مناسب و عمدتا تقاضا محور و ارایه خدمات تخصصی مورد نیاز جامعه و دستگاههای اجرایی از جایگاه قابل قبولی در این حوزه برخوردار باشد. اگرچه محدوده  فعالیت های جهاددانشگاهی در این حوزه وسیع بوده است ، ولی در یک نگاه کلی می توان گفت تمرکز اصلی فعالیت های آن حوزه های  علوم اجتماعی و جامعه شناسی ، مدیریت ، گردشگری ، مطالعات ناحیه ای و شهری ، روانشناسی و اقتصاد است  و در این حوزه ها دستاوردها و جایگاه قابل قبولی را در سطح کشور دارا است.  در سالهای اخیر با تغییر رویکردها و سیاستهای برنامه ای مبنی بر انجام طرحهای کلان و ملی و بزرگ مقیاس ، اقدامات خوبی در این راستا شکل گرفته است که از این جمله می توان به  اجرای 12 طرح کلان و ملی به ارزش حدود 50 میلیارد ریال اشاره کرد که همگی از طرحهای مورد نیاز و کلان ملی است و انتظار بر این است که با اتمام آنها شاهد دستاوردهای خوبی ، در زمینه های مرتبط باشیم . علاوه بر این حدود ده طرح دیگر در حال پیگیری و رایزنی در سطح ملی است که امیدواریم بتوانیم بخشی از آنرا عملیاتی کنیم .

صالحی بیان کرد : تغییر و تحول سریع از ویژگی های جوامع امروزی محسوب می شود این تغییرات در عرصه های علمی و فناورانه از سرعت و شدت بیشتری برخوردار هستند ، این امر توجه به تغییرات و همگام سازی فعالیت ها با آنها را گوشزد می سازد. برای حفظ جایگاه و دستیابی به جایگاه برتر ، توجه به عرصه های جدید علمی به عنوان یک ضرورت ویک الزام اجتناب ناپذیر است.  البته باید توجه داشت که ورود به عرصه جدید همواره به معنی تغییر زمینه فعالیت اصلی نیست، بلکه می تواند از طریق تعمیق بخشیدن به فعالیت های موجود و توسعه کاربردهای آن  ، انجام فعالیت های بین رشته ای باشد .
مدیر کل دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر اظهار کرد :شاید مهمترین هدف وکارکرد برنامه ششم را در نظام مند نمودن فعالیت ها و تخصصی کردن حوزه های عملکردی بتوان بیان کرد.  این برنامه تلاش می کند ضمن مشخص نمودن اهداف و اولویت های اصلی جهاد، با تعیین زمینه های کاری ، فعالیت واحدها را منسجم و هدفمند نماید تا از طریق تجمیع توانمندی واحدها ، آنها را در دستیابی به اهداف و کسب جایگاه برتر در عرصه علمی و تخصصی کشور ، کمک نماید . در کنار تکالیف عمومی برنامه که برای تمام حوزه ها صادق است، تکالیف اختصاصی برای حوزه علوم انسانی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به دستیابی به جایگاه برتر در توسعه کاربرد نظریه های حوزه های خاص از علوم انسانی و اجتماعی متناظر با نیازهای کشور، سازمان برتر در پژوهش های کاربردی منتخب در حوزه های مسایل اجتماعی ، اقتصادی ، مطالعات شهری ، گردشگری و مدیریت فناوری اشاره کرد. البته این حوزه در تحقق هدف دستیابی به جایگاه برتر در حوزه های منتخب و منطبق بر اواویت های بند الف نقشه جامع علمی کشور  نیز مشارکت جدی را در نظر دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا